Hirmumyrsky Irma iski Floridaan

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 13.09.2017

Hirmumyrsky Irma aiheutti suurta tuhoa Karibian merellä, Kuubassa ja Floridassa.

Trooppinen hirmumyrsky eli hurrikaani nimeltään Irma syntyi Atlantin valtamerellä. Se siirtyi sieltä Karibian meren saarille, Kuubaan ja lopulta Floridan osavaltioon Yhdysvalloissa. Tuulen nopeus oli jopa 70 metriä sekunnissa. Vettä satoi paljon, ja tulvia oli monessa paikassa.

Hirmumyrskyssä kuoli ainakin 30 ihmistä. Tuhannet talot tuhoutuivat. Vahinkojen korjaaminen kestää kauan. Se maksaa kymmeniä miljardeja euroja.

Floridan viranomaiset varoittivat hirmumyrskystä useita päiviä etukäteen. Kuusi miljoonaa ihmistä sai kehotuksen lähteä kodeistaan ja etsiä turvallisempia paikkoja. Monet matkustivat pois. Hotellit olivat täynnä, kun ihmiset etsivät turvallisempia paikkoja.

Monet floridalaiset jäivät silti koteihinsa. Heillä oli varastossa ruokaa ja vettä. Maanantaina Floridassa yli miljoonalla ihmisellä ei ollut sähköä. Sähköverkon korjaus kestää viikkoja.

Irma on heikentynyt matkalla pohjoiseen. Atlantin valtamerellä on uusi hirmumyrsky nimeltään José. Se saattaa liikkua kohti mannerta seuraavaksi.

Lähteet Hs, Metro, Yle

Yksi kommentti artikkeliin ”Hirmumyrsky Irma iski Floridaan”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)