Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto ja Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov tapasivat Pietarissa. Tapaaminen kiinnosti tavallista enemmän monesta syystä.
EU:n ja Venäjän suhteet ovat huonot. Suomi on EU:n jäsen. Suhteet ovat huonot muiden muassa siksi, että Venäjä on kohdellut huonosti poliitikko Aleksei Navalnyia. EU on arvostellut Venäjää voimakkaasti Navalnyin kohtelun takia.
Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto korosti, että Suomi on samaa mieltä kuin muutkin EU-maat. Haavisto tuomitsi Navalnyin huonon kohtelun. Hän tuomitsi myös sen, että Venäjä on kohdellut huonosti mielenosoittajia, jotka tukevat Navalnyia.
Lavrov tapasi EU:n ulkopoliittisen edustajan Josep Borrellin helmikuun alussa. Lavrov kohteli Borrellia tylysti. Monien mielestä Borrellin vierailu epäonnistui. Euroopan parlamentissa jopa vaadittiin Borrellin eroa.
Haaviston ja Lavrovin tapaaminen herätti suurta kiinnostusta myös Borrelin epäonnisen vierailun takia. Haaviston vierailua pidettiin kuitenkin onnistuneena. Esimerkiksi presidentti Sauli Niinistö kehui Haavistoa. Niinistö sanoi, että Haavisto toi esille kaiken oleellisen.
Lähde: STT