Kuvassa Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto (vasemmalla) ja Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov tervehtivät. He tapasivat maanantaina Pietarissa Venäjällä.

Kuvassa Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto (vasemmalla) ja Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov tervehtivät. He tapasivat maanantaina Pietarissa Venäjällä.

Haavisto selvisi hyvin Lavrovin kanssa

Suomen ja Venäjän ulkoministerit tapasivat maanantaina. Tapaaminen herätti suurta kiinnostusta, koska Venäjän ja Euroopan unionin suhteet ovat huonot. Suomi on EU:n jäsen.

Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto ja Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov tapasivat Pietarissa. Tapaaminen kiinnosti tavallista enemmän monesta syystä.

EU:n ja Venäjän suhteet ovat huonot. Suomi on EU:n jäsen. Suhteet ovat huonot muiden muassa siksi, että Venäjä on kohdellut huonosti poliitikko Aleksei Navalnyia. EU on arvostellut Venäjää voimakkaasti Navalnyin kohtelun takia.

Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto korosti, että Suomi on samaa mieltä kuin muutkin EU-maat. Haavisto tuomitsi Navalnyin huonon kohtelun. Hän tuomitsi myös sen, että Venäjä on kohdellut huonosti mielenosoittajia, jotka tukevat Navalnyia.

Lavrov tapasi EU:n ulkopoliittisen edustajan Josep Borrellin helmikuun alussa. Lavrov kohteli Borrellia tylysti. Monien mielestä Borrellin vierailu epäonnistui. Euroopan parlamentissa jopa vaadittiin Borrellin eroa.

Haaviston ja Lavrovin tapaaminen herätti suurta kiinnostusta myös Borrelin epäonnisen vierailun takia. Haaviston vierailua pidettiin kuitenkin onnistuneena. Esimerkiksi presidentti Sauli Niinistö kehui Haavistoa. Niinistö sanoi, että Haavisto toi esille kaiken oleellisen.

Lähde: STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste