Youtube-videoita ei voi ehkä kohta katsoa Huawein puhelimilla.

Google ei ehkä enää päivitä Huawein uusia puhelimia

Yhdysvaltalainen Google lopettaa ehkä Android-käyttöjärjestelmän päivitykset kiinalaisen Huawein uusiin puhelimiin. Yhdysvallat päätti, että Huawei ei saa enää ostaa käyttöjärjestelmää Googlelta.

Huawein puhelimissa on Googlen Android-käyttöjärjestelmä. Kohta Android-järjestelmä ei ehkä enää toimi Huawein uusissa puhelimissa. Silloin Huawein uusissa puhelimissa ei voi käyttää Googlen sovelluksia. Googlen sovelluksia ovat esimerkiksi Play-kauppa ja YouTube.

Huawein vanhat puhelimet toimivat normaalisti.

Google ei haluaisi lopettaa yhteistyötä Huawein kanssa. Sen on kuitenkin pakko, koska Yhdysvallat ei anna Huawein ostaa käyttöjärjestelmää Googlelta. Yhdysvaltojen mielestä Kiina vakoilee yhdysvaltalaisia Huawein puhelimilla.

Myös monet muut maat epäilevät, että Kiina vakoilee. Millään maalla ei kuitenkaan ole todisteita vakoilusta.

Yhdysvallat ja Kiina kilpailevat keskenään. Molemmat haluavat mahdollisimman paljon valtaa ja rahaa. Kilpailu voi olla yksi syy siihen, miksi Yhdysvallat kieltää Googlen ja Huawein yhteistyön.

Huawei on kertonut, että se on tehnyt uuden oman käyttöjärjestelmän. Jos Huawei ei voi enää käyttää Android-käyttöjärjestelmää, Huawein puhelimet toimivat sen omalla järjestelmällä.

Asiantuntijat arvioivat, että Huawei menettää paljon rahaa. Monet eivät halua ostaa Huawein puhelimia, koska he eivät tiedä, toimivatko ne normaalisti.

Vielä ei kuitenkaan ole varmaa, miten tilanne lopulta vaikuttaa Huawein puhelimiin.

Lähde HS, HS Metro, IS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste