Gazassa alkoi uusi tulitauko

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva/AFP
Uutinen julkaistu: 12.08.2014

Israel ja palestiinalaiset sopivat kolmen päivän tulitauosta Gazassa.

Israel ja palestiinalaisjärjestö Hamas ovat sotineet heinäkuun alusta lähtien. Tulitauko saatiin aikaan neuvotteluissa, joissa Egypti toimi välittäjänä.

Gazan alueella on ollut levotonta vuosikausien ajan. Israel on saartanut Gazaa vuodesta 2007 lähtien. Hamas on vastannut saartoon raketti-iskuilla. Israel ja Hamas ovat sotineet alueella monta kertaa.

Nykyisessä Gazan sodassa on kuollut noin 60 israelilaista ja ainakin 1 900 palestiinalaista. Israelin uhrit ovat pääosin sotilaita. Useimmat palestiinalaiset sodan uhrit ovat siviilejä ja lapsia. Lasten ja perheiden tilanne Gazassa on huolestuttava.

Edellinen tulitauko kesti viime viikolla myös kolme päivää eli 72 tuntia, jonka jälkeen taistelut alkoivat välittömästi.

Yksi kommentti artikkeliin ”Gazassa alkoi uusi tulitauko”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)