Trooppinen himumyrsky Haiyan iski voimalla Filippiineillä. Jopa miljoona ihmistä menetti kotinsa.

Trooppinen himumyrsky Haiyan iski voimalla Filippiineillä. Jopa miljoona ihmistä menetti kotinsa.

Filippiinit toipuu vielä pitkään tuhoista

Hirmumyrsky Haiyan tuhosi Filippiinit pahoin. Tuhansia ihmisiä on kateissa, miljoonat vailla kotia.

Kansainvälisen Punaisen Ristin mukaan Taclobanin kaupungissa hävitys oli viime viikolla täydellinen. Valtavasti ihmisiä oli kateissa, vesi ja sähköt olivat poikki ja kaupungissa vallitsi kaaos.

Historian pahin Filippiineille iskenyt myrsky alkoi perjantaina 8. marraskuuta. Vahinkojen ja uhrien selvittäminen on edelleen kesken. Poliisin arvion mukaan kuolleita saattaa olla jopa 10 000. Filippiinien presidentin Benigno Aquinon mukaan uhreja on paljon vähemmän. Filippiinien Punaisen Ristin mielestä presidentin arvio on kuitenkin väärä.

Avuntarve on Filippiineillä suuri. Puhtaasta vedestä ja ruuasta on pulaa. Ihmisillä ei ole paikkaa, minne mennä. Suomen Punaisen Ristin Hannele Virtasen mukaan tuhoalueen terveysriskit ovat suuret. Merivesi ja sadevesi ovat sekoittuneet puhtaaseen veteen. Bakteerit ja virukset aiheuttavat esimerkiksi vatsatauteja. Saasteet ja taudit leviävät helposti lämpimässä ilmassa.

Punaisen Ristin mukaan katastrofi aiheuttaa fyysiä vammoja. Sen lisäksi se vaikuttaa ihmisten henkiseen terveyteen. Tuhot, avuttomuus ja läheisten ihmisten kuolemat aiheuttavat ahdistusta ja pelkoa. Suomen Punainen Risti lähetti tuhoalueelle terveysaseman maanantaina. Mukaan lähti yhdeksän suomalaista avustustyöntekijää. Joukossa on lääkäreitä, sairaanhoitajia ja kätilö.

– Jopa sadat kaupungit ja kylät ovat vielä ilman apua. Kestää vielä jonkin aikaa ennen kuin meillä on tilanteesta tarkka kuva, Lääkärit ilman rajoja -avustusjärjestön edustaja Natasha Reyes sanoo.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste