Nainen ja lapsi Grande-Synthen pakolaisleirillä Pohjois-Ranskassa. Leiriä nimitetään viidakoksi (englanniksi jungle). Leirissä asuu 2 500 ihmistä. Monet ovat lähtöisin Afganistanista, Kurdistanista ja Irakista.

Nainen ja lapsi Grande-Synthen pakolaisleirillä Pohjois-Ranskassa. Leiriä nimitetään viidakoksi (englanniksi jungle). Leirissä asuu 2 500 ihmistä. Monet ovat lähtöisin Afganistanista, Kurdistanista ja Irakista.

Eurooppa sulkee rajojaan

Euroopassa monet maat muuttavat lakejaan. Pakolaisten palautuksia nopeutetaan ja perheenyhdistämistä vaikeutetaan. Myös turvapaikanhakijoiden omaisuutta takavarikoidaan.

Suomen hallitus haluaa rajata turvapaikanhakijoiden sosiaaliturvaa. Tällä tavoin hallitus yrittää vähentää turvapaikanhakijoiden määrää ja säästää rahaa. Kielteisen turvapaikkapäätöksen jälkeen pakolainen palautetaan jatkossa nopeasti. Vastaavia keinoja on käytössä useissa Euroopan maissa. Euroopan linja on tiukentunut.

Tanskassa on uusi ulkomaalaislaki,  joka antaa viranomaiselle oikeuden tarkastaa turvapaikanhakijat ja takavarikoida heiltä omaisuutta. Hakija saa pitää kännykän ja vihkisormuksen, mutta muu yli 1 340 euron ylittävä omaisuus takavarikoidaan.

Tanskan hallituksen mukaan myös tanskalaiset joutuvat selvittämään omaisuutensa, kun he hakevat sosiaalietuja. Tanskassa aiotaan siirtää perheenyhdistämisen mahdollisuus vuosilla sekä kiristää oleskeluluvan saamista.

Sveitsi takavarikoi turvapaikanhakijoilta yli 960 euron suuruisen omaisuuden. Jos hakija lähtee Sveitsistä seitsemän kuukauden sisällä, hän saa omaisuutensa takaisin.

Tšekin presidentti Miloš Zeman totesi tammikuussa, että muslimien sopeutuminen eurooppalaiseen yhteiskuntaan on mahdotonta. Ranskan pääministeri Manuel Valls sanoi haastattelussa pakolaisten horjuttavan EU:ta.

Ruotsi, Tanska, Saksa ja Itävalta ovat palauttaaneet EU:n sisärajojen rajatarkastukset. Hollanti haluaa palauttaa takaisin Turkkiin kaikki pakolaiset, jotka saapuvat laittomasti Kreikkaan.

Lähteet BBC, STT, Yle, IL, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Eurooppa sulkee rajojaan”

  1. Ahmad

    Uutisia kirjoitettu tosi hyvin selkokeilella. Tosi hausksa lue tätä. Ajattelen se on hyvä keino oppimaan suomen kieltä ilmaiseksi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste