Kuvassa on Espanjan pääministeri Mariano Rajoy. Hän sanoi, että Partido Popular on saanut oikeuden hallita Espanjaa. Hänen puolueensa voitti vaalit.

Espanjan pääministeri Mariano Rajoy (kuvassa) sanoi, että Partido Popular on saanut oikeuden hallita Espanjaa. Hänen puolueensa voitti vaalit.

Espanja voi saada hallituksen

Espanjassa oli parlamenttivaalit sunnuntaina. Nyt kaikki toivovat, että maa saa vihdoin toimivan hallituksen.

Espanjalaiset äänestivät eduskuntavaaleissa sunnuntaina, vaikka edelliset vaalit pidettiin vain puoli vuotta sitten. Yksikään puolue ei onnistunut muodostamaan hallitusta edellisten vaalien jälkeen.

Maata on hallinnut väliaikainen halitus. Mutta hallitus ei ole voinut hyväksyä hankkeita, joista koituu kustannuksia Espanjan valtiolle. Siksi monet asiat ovat Espanjassa pysähtyneet puoleksi vuodeksi.

Konservatiivinen puolue Partido Popular (PP) sai eniten ääniä sunnuntain vaaleissa. Sen paikat parlamentissa eivät vielä riitä enemmistöön. Jos PP, keskustalainen Ciudadanos ja alueelliset puolueet Baskimaalla ja Kanariansaarilla tekevät yhteistyötä, ne voivat saada enemmistön parlamentissa. Ne ehkä muodostavat toimivan hallituksen.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste