Erdoganin valta kasvaa Turkissa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.07.2016

Turkissa kymmeniä tuhansia työntekijöitä on erotettu tällä viikolla. Heitä pidetään presidentti Recep Tayyip Erdoganin vastustajina.

Turkissa jo yli 45 000 ihmistä on erotettu työpaikoiltaan tällä viikolla. Luvun on laskenut Britannian yleisradio BBC. Työntekijöitä on erotettu vallankaappausyrityksen takia.

Keskiviikkona Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan julisti maahan poikkeustilan. Poikkeustila kestää kolme kuukautta. Poikkeustila estää ihmisten liikkumisen vapautta. Erdoganin mukaan poikkeustila tarvitaan, jotta vallankaappauksen kannattajat saadaan kiinni.

Yli 15 000 opettajaa on siirretty pois töistä. Yli 1 500 yliopistojen tiedekuntien johtajaa määrättiin eroamaan. 10 000 sisäministeriön ja valtiovarainministeriön työntekijää on irtisanottu. Pääministerin kansliasta joutui lähtemään yli 250 ihmistä. Aiemmin yli 6 000 sotilasta pidätettiin, lähes 9 000 poliisia sai potkut ja 3 000 tuomaria pidätettiin virastaan.

Heitä epäillään viime viikonlopun vallankaappauksen yrityksen kannattajiksi. Heitä epäillään myös muslimisaarnaaja Fethullah Gülenin kannattajiksi. Gülen Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoganin poliittinen vastustaja.

Monet asiantuntijat arvioivat, että Erdoganin valta vahvistuu nyt entisestään. Erdogan edustaa uskonnollista AKP-puoluetta. Erdogan korvaa erotetut sotilaat, tuomarit ja poliisit AKP:n kannattajilla. Se on demokratian kannalta vaarallista. Turkki saattaa siirtyä kohti islamilaista valtiota, kuten Iran.

Arvellaan myös, että Erdogan ja AKP ovat suunnitelleet vastustajien erottamisia jo pitkään. Kymmenien tuhansien ihmisten erottaminen muutamassa päivässä ei ole muuten mahdollista. Vallankaappauksen yritys tarjosi hyvän syyn aloittaa puhdistukset.

Lähteet STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)