Kuvassa on Ruotsin Akatemian sihteeri Anders Olsson. Hän ilmoitti viime viikolla, että kirjallisuuden Nobelin palkintoa ei jaeta tänä vuonna.

Ei kirjallisuuden Nobel-palkintoa tänä vuonna

Tänä vuonna ei jaeta kirjallisuuden Nobelin palkintoa. Syynä on kriisi Ruotsin Akatemiassa.

Ensi vuonna jaetaan kaksi kirjallisuuden Nobelin palkintoa. Ruotsin Akatemia valitsee joka vuosi kirjailijan, joka saa kirjallisuuden Nobel-palkinnon.

Ruotsin Akatemian kriisi alkoi, kun paljastui, että yksi Akatemian jäsen on ahdistellut useita naisia seksuaalisesti. Lisäksi Akatemian rahojen käytössä on paljastunut epäselvyyksiä. Monet Akatemian jäsenet ovat jättäneet paikkansa. Myös Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa on huolestunut. Kuningas on muuttanut skandaalin takia Akatemian sääntöjä. Jäsenet eivät enää ole Akatemiassa koko elämäänsä. Kirjallisuuden Nobelin palkinto on yksi maailman tärkeimmistä palkinnoista.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste