Kuvassa Donald Trump New Hampshiren voiton jälkeen. Vasemmalla on hänen vaimonsa Melania Trump.

Donald Trump Trump haluaa Yhdysvaltojen presidentiksi

Yhdysvaltojen presidentinvaalit ovat alkaneet esivaaleilla. Donald Trump on edelleen vahvasti mukana.

Esivaaleissa valitaan puolueiden varsinaiset presidenttiehdokkaat.

Yhdysvaltojen politiikassa vallan jakaa käytännössä kaksi puoluetta, demokraatit ja republikaanit. Presidentti Barack Obama on demokraatti. Hän on ollut presidenttinä jo kaksi kautta. Siksi häntä ei voi enää valita uudelleen.

Taistelu presidenttiehdokkuudesta on kovaa. Viime viikolla äänestivät New Hampshire osavaltion asukkaat. Siellä republikaanien Donald Trump voitti selvästi.

Trump on hyvin rikas liikemies. Hän vastustaa maahanmuuttoa, puhuu törkeyksiä ja aiheuttaa skandaaleja. Aluksi monet pitivät häntä on vitsinä, jota ei tarvitse ottaa vakavasti. Nyt Trump näytti, että hänellä on todellisia mahdollisuuksia vaaleissa. Republikaaneilla on vielä seitsemän ehdokasta, joista voi tulla presidenttiehdokas.

Demokraattien esivaalin New Hampshiressa voitti Bernie Sanders. Hän kutsuu itseään sosialistiksi. Hän haluaa rajoittaa pankkien valtaa. Sanders voitti demokraattien toisen ehdokkaan Hillary Clintonin. Clinton on ollut ulkoministerinä. Hän on myös entisen presidentin Bill Clintonin vaimo.

New Hampshiren tulos osoitti, että amerikkalaiset haluavat muutosta. Bernie Sanders on sanonut, että hän taistelee taloudellista epäoikeudenmukaisuutta vastaan. Donald Trump puolestaan on sanonut, että hän pelastaa maan talouden ja tekee Yhdysvalloista jälleen vahvan.

Yhdysvaltojen presidentinvaalit järjestetään 8. marraskuuta tänä vuonna.

Lähteet HS, HBL

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste