Donald Trump on Yhdysvaltain seuraava presidentti

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.11.2016

Liikemies Donald Trump on voittanut Yhdysvaltain presidentinvaalin.

Äänestys republikaanien Donald Trumpin ja demokraattien Hillary Clintonin välillä oli hyvin tiukka.

Trumpin valinta on suuri yllätys ja järkytys. Trump ei ole poliitikko, vaan hyvin rikas liikemies. Trumpista tuli republikaanisen puolueen ehdokas, vaikka puolueen johto ei kannattanut häntä. Hän tuli Suomessakin tunnetuksi televisio-ohjelmasta Diili.

Monet tyytymättömät valkoiset amerikkalaiset äänestivät Trumpia. He kannattavat perinteisiä arvoja ja toivovat, että Trump luo Yhdysvaltoihin uusia työpaikkoja. He ovat hyvin tyytymättömiä politiikkaan, jota Yhdysvaltain poliitikot ovat viime vuosina toteuttaneet.

Trump antoi vaalikampanjassa monia lupauksia. Hän aikoo esimerkiksi rakentaa muurin Meksikon ja USA:n rajalle.

Vaali jakoi amerikkalaisia jyrkästi. Voiton jälkeen Trump piti kuitenkin sovinnollisen puheen. Hän sanoi, että hänestä tulee kaikkien amerikkalaisten presidentti. Hän lupasi käynnistää uusia rakennushankkeita ja huolehtia sotaveteraaneista.

Muissa maissa on oltu huolissaan, koska Trump on kokematon ulkopolitiikassa. Trump sanoi voitonpuheessa, että hän kohtelee muita maita reilusti.

Lähteet STT, Yle

2 kommenttia artikkeliin ”Donald Trump on Yhdysvaltain seuraava presidentti”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)