Kuvassa vasemmalla on Ilhan Omar, joka valittiin Yhdysvaltain kongressiin eli eduskuntaan. Hän on ensimmäinen Yhdysvaltain kongressiedustaja, joka on taustaltaan pakolainen. Omar pakeni lapsena Somaliasta Yhdysvaltoihin.

Kuvassa vasemmalla on Ilhan Omar, joka valittiin Yhdysvaltain kongressiin eli eduskuntaan. Hän on ensimmäinen Yhdysvaltain kongressiedustaja, joka on taustaltaan pakolainen. Omar pakeni lapsena Somaliasta Yhdysvaltoihin.

Demokraatit voittivat USA:n vaalit

Yhdysvalloissa demokraattinen puolue voitti vaalit viime viikolla. Nyt presidentti Donald Trumpin päätöksenteko vaikeutuu. Trump on republikaani, jota demokraatit vastustavat.

Yhdysvaltain kongressissa eli eduskunnassa on kaksi osaa: edustajainhuone ja senaatti. Demokraatit saivat nyt enemmistön edustajainhuoneeseen. Yhdysvaltain toinen suuri puolue republikaanit säilytti enemmistön senaatissa.

Amerikkalaiset äänestivät tavallista innokkaammin. Noin puolet amerikkalaisista äänesti. Neljä vuotta sitten äänestysprosentti oli vain 36.

Presidentti Donald Trumpin kovat puheet ja päätökset innostivat monia hänen vastustajiaan äänestämään. Naiset, nuoret ja vähemmistöihin kuuluvat ihmiset äänestivät vilkkaasti. Kongressiin valittiin enemmän naisia ja vähemmistöjen edustajia kuin koskaan aiemmin.

Demokraattien Ilhan Omar valittiin edustajainhuoneeseen Minnesotan osavaltiosta. 37-vuotias Omar on vasta toinen musliminainen, joka on valittu kongressiedustajaksi Yhdysvalloissa. Omar on syntynyt Mogadishussa Somaliassa. Lapsena hän pakeni sotaa pakolaisleirille Keniaan. Sieltä Omarin perhe jatkoi pakoa Yhdysvaltoihin. Omar on ensimmäinen Yhdysvaltain kongressiedustaja, joka on taustaltaan pakolainen.

Trump on presidenttinä vielä kaksi vuotta. Trump ei pysty enää tekemään päätöksiä yhtä helposti kuin aiemmin. Demokraatit voivat estää Trumpin aikeita.

Lähteet STT, Helsingin Sanomat

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste