Brittilehtien etusivut olivat täynnä brexitiä ja pääministeri Theresa Mayn kuvia keskiviikkona 16. tammikuuta.

Britannian parlamentti hylkäsi EU-erosopimuksen

Britannian parlamentti hylkäsi brexitin eli EU-erosopimuksen. Britannian parlamentti äänesti sopimuksesta tiistai-iltana.

Britannian parlamentin alahuone hylkäsi brexit-sopimuksen eli EU-erosopimuksen selvin luvuin. Sopimusta vastaan äänesti 432 kansanedustajaa. 202 kansanedustajaa kannatti sopimusta. Äänestystulos oli tappio pääministeri Theresa Maylle.

EU on huolissaan siitä, että Britannian parlamentti ei hyväksynyt sopimusta. Jos Britannian parlamentti ei hyväksy EU-sopimusta, se eroaa Euroopan unionista ilman sopimusta. Niin sanottu kova brexit eli ero ilman sopimusta on monien mielestä huono vaihtoehto.

Monet vaativat Britanniassa uutta brexit-kansanäänestystä. Britannia voi ehkä pyytää lisäaikaa erolle. EU:n edustajien mukaan Britannian täytyy nyt kertoa, mitä se aikoo tehdä seuraavaksi.

Brexit-sopimuksessa sovitaan siitä, miten Britannian ja EU:n välillä toimitaan EU-eron jälkeen.

Britanniassa järjestettiin kesällä 2016 kansanäänestys EU-jäsenyydestä. Enemmistö kannatti EU-eroa. Britannian ero tulee voimaan maaliskuun lopussa.

Lähteet STT, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste