Britannian pääministeri Boris Johnson kärsi tappion

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.09.2019

Britannian pääministeri Boris Johnson joutui nöyrtymään viime viikolla. Britannian parlamentin oppositio eli hallituksen vastustajat ja osa Boris Johnsonin oman puolueen eli konservatiivien edustajista äänesti pääministeriä vastaan.

Britannian parlamentin enemmistö on sitä mieltä, että eroa pitää siirtää, jos sopimusta ei ole. Pääministerin mukaan Britannia ei missään tapauksessa ano lykkäystä EU:lta. Pääministeri haluaa uudet vaalit, jos ero ei toteudu ennen lokakuun loppua.

Britannialla on jäljellä kolme vaihtoehtoa. Britannia voi lähteä EU:sta suunnitelman mukaan 31. lokakuuta. Se voi anoa jälleen lykkäystä EU-erolle eli brexitille. Britannia voi myös järjestää uudet vaalit.

Britannian parlamentti on hyväksynyt lain, joka estää EU-eron ilman sopimusta. Britannian kuningatar Elisabet on allekirjoitti lain maanantaina.

Britannian parlamentti jäi maanantaina viiden viikon mittaiselle tauolle. Parlamentin työ jatkuu jälleen 14. lokakuuta.

Britanniassa on riidelty yli kolme vuotta brexitistä eli maan EU-erosta.

Lähteet Yle, IL

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)