Englannin kuningatar Elisabet II esitteli hallitusohjelman parlamentille. Kuningattarella ei ole kuitenkaan poliittista valtaa Englannissa.

Britannia järjestää kansanäänestyksen EU-jäsenyydestä

Britanniassa järjestetään kansanäänestys EU-jäsenyydestä. Pääministeri David Cameron lupaa, että äänestys pidetään vuoden 2017 loppuun mennessä.

David Cameronin johtamat konservatiivit voittivat Britannian parlamenttivaalit toukokuussa. Cameron oli luvannut, että kansa saa päättää Britannian EU-suhteesta, jos hänen puolueensa voittaa. Nyt cameron lupaa, että Britannian ja EU:n suhde uudistetaan.

Pääministeri Cameron korostaa uutta hallitusohjelmaa ja Yhdistyneen kuningaskunnan yhtenäisyyttä. Cameronilla on kuitenkin syytä huoleen. Britanniaan kuuluvien Skotlannin, Walesin ja Pohjois-Irlannin itsehallinto laajenee ja aluehallintojen merkitys kasvaa.

Cameronin uusi hallitus aikoo lisätä terrorismin jaääriliikkeiden vastaisia toimia. Hallitus haluaa rajoittaa myös maahanmuuttoa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste