Brasilia on kaupannut pilaantunutta lihaa ulkomaille

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.03.2017

Brasilialaiset lihankasvattajat ovat vieneet pilaantunutta lihaa ulkomaille. Pahaksi mennyttä brasilialaista lihaa on tuotu myös Eurooppaan. Brasilian lihateollisuus on vienyt pilaantunutta lihaa ulkomaille jo vuosien ajan.

Suomen viranomaiset tutkivat, onko pilaantunutta brasilialaista lihaa tuotu myös Suomeen. Suomalaisten kauppojen mukaan brasilialaista lihaa myydään Suomessa aika vähän. Brasilialaista lihaa on kuitenkin käytetty Suomessa myös ravintoloissa.

Brasilian poliisin mukaan lihankasvattajat ovat lahjoneet terveysviranomaisia ja poliitikkoja. Lahjusten avulla lihankasvattajat ovat voineet viedä vanhentunutta lihaa ulkomaille.

Euroopan komissio käy neuvotteluja Brasilian kanssa. Komissio pohtii sitä, asetetaanko brasilialaiselle lihalle tuontikielto. Brasilia vie lihaa yli 150 maahan. Julkisuuteen ei ole tullut tapauksia, joissa joku olisi sairastunut brasilialaisesta lihasta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)