Baltiaan syntyi oma matkakupla

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 19.05.2020

Baltian maissa eli Liettuassa, Latviassa ja Virossa koronatartunnat ovat vähentyneet. Siksi nuo maat ovat luoneet oman ”matkakuplan”. Se tarkoittaa, että maiden terveet asukkaat saavat matkustaa vapaasti maasta toiseen.

Baltian maat ovat selvinneet koronaviruksesta helpommin kuin monet muut Euroopan maat. Baltian maita ovat Liettua, Latvia ja Suomen eteläinen naapuri Viro. Kolmessa maassa on ollut yhteensä vähemmän tartuntoja kuin Suomessa.

Baltian maat ovat Euroopan ensimmäisiä maita, jotka avaavat rajoja toisilleen. Tätä kutsutaan nyt Baltian matkakuplaksi.

Baltian maiden johtajat ovat tyytyväisiä päätökseen. Esimerkiksi Liettuan pääministeri Saulius Skvernelis kiitti naapurimaita upeasta yhteistyöstä.

Latvian presidentti Egils Levits sanoo, että matkakupla voi laajentua Baltiasta pohjoiseen Suomeen ja etelään Puolaan. Matkakupla voi laajentua, jos Suomen ja Puolan koronatartunnat vähenevät yhtä pieniksi kuin Baltian maissa.

EU suosittelee matkakuplia ja turismiväyliä

Euroopan Unioni on suositellut, että Euroopan maat avaavat rajojaan juuri siten kuin Baltian maat nyt tekevät. EU suosittelee, että maat avaavat rajoja toisilleen, jos tautitilanne on niissä samanlainen.

Esimerkiksi Saksassa ja Kreikassa koronavirus ei leviä kovin vauhdikkaasti. Voi olla, että Saksa ja Kreikka sallivat kesällä matkat Saksasta Kreikkaan ja takaisin. Sitä kutsutaan ”turismiväyläksi”.

Silloin saksalaiset pääsevät kesälomalle Kreikkaan. Kreikkalaiset puolestaan saavat rahaa, jota he kipeästi kaipaavat. Matkailu työllistää paljon kreikkalaisia.

Lähteet: STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)