Serbian pääkaupungin Belgradin rautatieasema on pahasti ränsistynyt. Asema ja junat kaipaavat kunnostusta, jotta liikenne voi jatkua.

Serbian pääkaupungin Belgradin rautatieasema on pahasti ränsistynyt. Asema ja junat kaipaavat kunnostusta, jotta liikenne voi jatkua.

Balkanin rautatiet ovat huonossa kunnossa

Belgradin rautatieaseman raiteet Serbiassa ovat ruohon peittämät. Ne ovat niin huonossa kunnossa, että junalla matkustaminen pelottaa.

Serbiassa asuva Boban Petrovic matkustaa muutaman kuukauden välein Belgradista kotiseudulleen Montenegroon. Petrovic pelkää junamatkalla henkensä edestä. Häntä kauhistuttaa sekä junien että rautateiden kunto. Petrovicin mukaan Serbian junat ovat hengenvaarallisia.

– Joissain vaunuissa ei ole lämmitystä, toisissa ei ole lainkaan toimivia valoja. Ikkunoita ei yleensä saa avattua. Jos ikkunan saa auki, sitä ei saa enää kiinni, Petrovic luettelee.

Belgradista on matkaa Petrovicin kotikaupunkiin Bariin 500 kilometriä. Matka kestää 16 tuntia. Kun rata valmistui vuonna 1976, se oli kommunistisen Jugoslavian ylpeys. Junat ajoivat jopa 120 kilometrin tuntivauhtia. Nykyisin junalla uskaltaa ajaa paikoin vain alle 20 kilometriä tunnissa. Siitä huolimatta onnettomuuksia sattuu.

Serbian rautateillä sattuu paljon vakavia onnettomuuksia. Vuonna 2006 matkustajajuna suistui raiteilta ja syöksyi rotkoon Montenegron pääkaupungin Podgorican lähellä. 47 ihmistä sai surmansa, loukkaantuneita oli 200.

– Balkanin rautateiden kunnostus on täysin laiminlyöty. Raiteet ovat turvallisessa kunnossa ainoastaan Kroatiassa, Serbian apulaisliikenneministeri Dejan Lasica myöntää.

Lasica sanoo, että pyöräilykilpailu Tour de Francen huiput polkevat paljon kovempaa kuin serbialaiset junat kulkevat.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste