Avaruudesta haettiin kiviä ja tomua

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.10.2020

Avaruusalus kävi kaukaisen asteroidin pinnalla viime viikolla. Alus otti mukaansa kiviä ja tomua.

Asteroidit ovat kivisiä möhkäleitä, jotka kiertävät aurinkoa kuten planeetatkin. Asteroidit ovat paljon pienempiä kuin planeetat.

Amerikkalaiset lähettivät avaruusaluksen kohti Bennu-asteroidia jo kaksi vuotta sitten. Avaruusalus OSIRIS-Rex pääsi Bennun lähelle viime viikolla. Matkan pituus oli 334 miljoonaa kilometriä. Matka on yhtä pitkä kuin, jos kiertää 10 000 kertaa maapallon ympäri.

Bennu on pieni asteroidi. Sen läpimitta on vain 500 metriä. Siksi on jo pieni ihme, että pakettiauton kokoinen avaruusalus löysi asteroidin niin kaukaa.

Avaruusalus oli Bennun pinnalla vain 16 sekuntia. Se otti näytteen, joka sisälsi kiviä ja tomua.

Bennu on ainakin yhtä vanha kuin Maa, 4,5 miljardia vuotta. Bennulla on paljon hiiltä, joka on todella vanhaa. Hiili on tärkeä elämän rakennusaine. Näyte saattaa kertoa jotain elämän synnystä. Siksi avaruusalus lensi Bennulle asti.

Lähde: STT

Yksi kommentti artikkeliin ”Avaruudesta haettiin kiviä ja tomua”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)