Ihminen käveli ensimmäisen kerran kuun pinnalla vuonna 1969.

Ihminen käveli ensimmäisen kerran kuun pinnalla vuonna 1969.

Avaruuden valloitus kiehtoo myös Kiinaa ja Intiaa

Toistaiseksi vain Yhdysvallat on lähettänyt ihmisiä kuuhun. Noin kymmenen vuoden kuluttua tilanne voi kuitenkin muuttua.

Avaruuden tutkiminen kiinnostaa nykyisin monia maita. Esimerkiksi Kiina on lähettänyt omia avaruuslentäjiä avaruuteen jo monta kertaa. Kiina suunnittelee myös, että maan avaruuslentäjät eli taikonautit käyvät joskus kuussa. Lisäksi Kiina aikoo tutkia kuun pintaa robottien avulla. Arvioidaan, että Kiina lähettää ihmisiä kuuhun ehkä kymmenen vuoden päästä. Kiinan lisäksi myös Intialla on suuri avaruusohjelma.

Viimeksi ihminen on käynyt kuussa vuonna 1972. Yhteensä kuussa on käynyt 12 ihmistä.

 

Kuussa kävellyt Neil Armstrong kuoli

Kuuhun lähetettiin ihmisiä ensimmäisen kerran vuonna 1969. Amerikkalainen astronautti Neil Armstrong oli ensimmäinen ihminen, joka käveli kuun pinnalla. Hän sanoi kuuluisat sanat:

– Tämä on pieni askel ihmiselle, mutta suuri harppaus ihmiskunnalle.

Neil Armstrong kuoli äskettäin 82-vuotiaana. Vuonna 1969 kuulentoa seurattiin tarkkaan maailmalla. Noin 500 miljoonaa ihmistä katsoi televisiosta, kun ihminen käveli ensimmäisen kerran kuun pinnalla.

Mitä mieltä olit jutusta?


3 kommenttia uutiseen “Avaruuden valloitus kiehtoo myös Kiinaa ja Intiaa”

  1. tunteeton

    minä olen käynyt avaruudessa

  2. Jenna

    En ole ikänä olut avaruudessa

  3. Hassan Sharmake

    Aika on hyvä uutinen
    Milloinen ihmiset muuttavat maapallosta avaruuteen, koska nykyään ´kaikki kiinnostavat avaruudesta. Mutta kysymys onko totta, että käynyt kuussa ihmisiä?

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste