Avaruuden valloitus kiehtoo myös Kiinaa ja Intiaa

Teksti: Eliisa Uotila, lähde HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.09.2012

Toistaiseksi vain Yhdysvallat on lähettänyt ihmisiä kuuhun. Noin kymmenen vuoden kuluttua tilanne voi kuitenkin muuttua.

Avaruuden tutkiminen kiinnostaa nykyisin monia maita. Esimerkiksi Kiina on lähettänyt omia avaruuslentäjiä avaruuteen jo monta kertaa. Kiina suunnittelee myös, että maan avaruuslentäjät eli taikonautit käyvät joskus kuussa. Lisäksi Kiina aikoo tutkia kuun pintaa robottien avulla. Arvioidaan, että Kiina lähettää ihmisiä kuuhun ehkä kymmenen vuoden päästä. Kiinan lisäksi myös Intialla on suuri avaruusohjelma.

Viimeksi ihminen on käynyt kuussa vuonna 1972. Yhteensä kuussa on käynyt 12 ihmistä.

 

Kuussa kävellyt Neil Armstrong kuoli

Kuuhun lähetettiin ihmisiä ensimmäisen kerran vuonna 1969. Amerikkalainen astronautti Neil Armstrong oli ensimmäinen ihminen, joka käveli kuun pinnalla. Hän sanoi kuuluisat sanat:

– Tämä on pieni askel ihmiselle, mutta suuri harppaus ihmiskunnalle.

Neil Armstrong kuoli äskettäin 82-vuotiaana. Vuonna 1969 kuulentoa seurattiin tarkkaan maailmalla. Noin 500 miljoonaa ihmistä katsoi televisiosta, kun ihminen käveli ensimmäisen kerran kuun pinnalla.

3 kommenttia artikkeliin ”Avaruuden valloitus kiehtoo myös Kiinaa ja Intiaa”

  1. Aika on hyvä uutinen
    Milloinen ihmiset muuttavat maapallosta avaruuteen, koska nykyään ´kaikki kiinnostavat avaruudesta. Mutta kysymys onko totta, että käynyt kuussa ihmisiä?

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)