Angelina Jolie on maailman tunnetuimpia näyttelijöitä. Hän näyttelee elokuvateattereissa elokuvassa Maleficent - Pahatar.

Angelina Jolie kampanjoi raiskauksia vastaan

Hollywood-tähti ja YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n hyväntahdonlähettiläs Angelina Jolie kampanjoi raiskauksia vastaan.

Jolien mukaan tuhannet raiskaajat jäävät ilman rangaistusta joka vuosi. Esimerkiksi Intiassa alempiin kasteihin kuuluvien naisten raiskaukset ovat yleisiä. Tilastojen mukaan Intiassa raiskataan nainen noin 20 minuutin välein. Tosiasiassa tilanne on vielä synkempi, sillä naiset eivät uskalla ilmoittaa useimpia raiskauksia viranomaisille. Esimerkiksi poliisia pelätään monissa maissa.

– Ihailen häntä. Hän tekee suurenmoista työtä, todella hyviä asioita naisten hyväksi, Englannin pääkaupungissa Lontoossa naisia ja lapsia auttavassa hyväntekeväisyysjärjestössä työskentelevä bangladeshilainen Noor Gofur sanoo Angelina Joliesta.

Jolie on ottanut asiakseen naisten aseman parantamisen, seksuaalisen hyväksikäytön ja raiskausten vastaisen työn. Jolie on kiertänyt maailman kriisialueilla. Jolie on vieraillut Keski-Afrikan tasavallassa, Sudanissa, Kongossa ja Syyriassa. Britannian ulkoministerin William Haguen mukaan Jolien kaltainen tähti on avain muutokseen.

– Hän antaa heikommillekin mahdollisuuden.

Intiassa on tapahtunut viime aikoina monia raakoja raiskauksia. Poliisit ovat raiskanneet naisia väkivaltaisesti. Miesjoukot ovat myös surmanneet useita nuoria tyttöjä, jotka on ensin joukkoraiskattu. Intiassa on ollut suuria mielenosoituksia raiskauksia vastaan.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste