Maahanmuuttajien ja pakolaisten määrä lisääntyy Kanariansaarilla. Kanariansaaret ovat osa Espanjaa, mutta ne sijaitsevat Atlantilla Afrikan rannikon lähellä. Kanariansaarilta on matkaa Afrikkaan 95 kilometriä.

Afrikasta tulee paljon ihmisiä Kanariansaarille

Espanjan Kanariansaarille on tullut tuhansia maahanmuuttajia ja pakolaisia Afrikasta viime kuukauden aikana.

Tänä vuonna melkein 20 000 ihmistä on tullut Afrikasta Kanariansaarille pienillä puuveneillä.

Espanjan Kanariansaarille on tullut tuhansia maahanmuuttajia ja pakolaisia Afrikasta viime kuukauden aikana. Tänä vuonna melkein 20 000 ihmistä on tullut Afrikasta Kanariansaarille pienillä puuveneillä.

Espanjan hallitus miettii, miten se hoitaa tilanteen. Kanariansaaret ovat osa Espanjaa, vaikka ne ovat lähellä Afrikkaa. Monet pakolaiset tulevat Kanariansaarten kautta Eurooppaan.

Maahanmuuttajia ja pakolaisia

Pakolainen pakenee sotaa tai vainoa toisen valtion puolelle. Maahanmuuttaja muuttaa eri syystä. Hän etsii esimerkiksi työtä uudesta maasta.

7 000 maahanmuuttajaa ja pakolaista tarvitsee väliaikaisen majoituksen Espanjasta, kertoo Espanjan maahanmuutto-ministeri José Luis Escrivá.

– Otamme vastaan ihmisiä, jotka ovat haavoittuvaisia tai hakevat turvapaikkaa. Nyt näin ei ole. Ehkä vain 10 prosenttia ihmisistä voi jäädä.

Matka Afrikasta Kanariansaarille on vaarallinen. Veneet ovat pieniä ja aallot ovat korkeita. Monet ihmiset hukkuvat matkalla. Espanjan rannikkovartiosto etsii veneitä.

Vapaaehtoiset työntekijät pitävät huolta maahanmuuttajista ja pakolaisista. Heille tehdään terveystarkastus, kun he tulevat maahan. Joskus he joutuvat odottamaan kauan päätöstä siitä, saavatko he jäädä vai pitääkö heidän lähteä takaisin Afrikkaan.

Lähteet BBC, Sydkusten

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste