Malalai Rahim,

Malalai Rahim,

Vuoden pakolaisnainen Malakai Rahim: ”Ihmisten on hyvin vaikea elää Afganistanissa”

Vuoden 2012 pakolaisnainen, Malalai Rahim, on lääkäri ja viiden lapsen äiti. Rahim työskenteli aikaisemmin lääkärinä Afganistanissa.

Vuonna 2000 Malalai Rahim saapui perheensä kanssa pakolaisena Suomeen. Tällä hetkellä hän on töissä Seinäjoen keskussairaalassa. Rahim sai Suomen kansalaisuuden vuonna 2006.

Miltä tuntuu, kun sinut on nimetty vuoden pakolaisnaiseksi?

Minä olen ylpeä sitä, että minut nimettiin tähän tehtävään. Olen iloinen, että voin kertoa suomalaisille meidän kulttuurista. Kaikki suomalaiset eivät ehkä tiedä, että Afganistanista on ollut yli 30 vuotta sota. Luulen, että maailmalla ja Suomessa on vääränlainen käsitys meidän kulttuurista ja naisten asemasta Afganistanissa. Toivon, että voin puhua enemmän näistä aiheista nyt, kun olen vuoden pakolaisnainen.

Millainen on sinun mielestäsi pakolaisten tilanne Suomessa?

Pakolaisten tilanne on Suomessa melko hyvä, koska täällä on vielä hyvin vähän pakolaisia. Ongelma on, että pakolaisten voi olla vaikeaa löytää töitä tai opiskelupaikkaa. Monissa Euroopan maissa pakolaisille on enemmän töitä. Pakolaisten pitäisi päästä suomen kielen kursseille nopeasti, että he voivat saada työtä.

Oletko joutunut ennakkoluulojen kohteeksi Suomessa? Miten olet selvinnyt tilanteista?

Ennakkoluuloja on varmasti kaikissa maissa. Minun mielestäni paras tapa vähentää ennakkoluuloja on puhua omasta elämästä. Ennakkoluulot katoavat, kun kerron elämästä Afganistanissa ja siitä, miten vaikeaa on ollut.

Mikä on nykyinen suhteesi Afganistaniin? Käytkö vierailulla Afganistanissa?

Afganistanin tilanne on tällä hetkellä hyvin huono. Monia ihmisiä on kuollut esimerkiksi pommi-iskuissa. Se on kamalaa, ja on vaikeaa odottaa tietoa, ovatko omat sukulaiset vielä kunnossa. Olen käynyt Afganistanissa kaksi kertaa sen jälkeen, kun tulin Suomeen. Minusta tuntuu aina pahalta, kun näen Afganistanissa ihmisiä, joiden tilanne on vielä huono.

Olet auttanut monia ihmisiä elämäsi aikana. Miten Suomessa voidaan auttaa pakolaisia?

Kun pakolaiset tulevat Suomeen, heillä on oikeus saada esimerkiksi asunto, ruokaa, ja koulutusta. Kunnan pitäisi järjestää mahdollisimman paljon suomenkielen kursseja. Jos pakolaiset ovat aikuisia, heidän voi olla vaikea oppia suomea kurssilla. Esimerkiksi työharjoittelussa voi oppia hyvin suomen kieltä. Lisäksi työharjoittelussa pakolaiset pääsevät hyvin mukaan Suomen yhteiskuntaan ja kulttuuriin.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste