Kuvassa James E. Rothman saa vuoden 2013 lääketieteen Nobel-palkinnon. Palkinnon ojentaa kuningas Kaarle XVI Kustaalta Tukholman konserttitalossa.

Nobel-palkintojen jako on juhlallinen tapahtuma. Kuvassa James E. Rothman saa vuoden 2013 lääketieteen Nobel-palkinnon. Palkinnon ojentaa kuningas Kaarle XVI Kustaalta Tukholman konserttitalossa.

Vuoden 2014 Nobel-palkinnot

Nyt tiedämme, ketkä saavat tämän vuoden Nobel-palkinnot. Yksitoista miestä ja kaksi naista saa mitalin ja kunniakirjan kuninkaalta.

Kemian palkinnon saavat amerikkalaiset Eric Betzig, William Moerner ja saksalainen Stefan Hell. He ovat kehittäneet erittäin tarkan mikroskoopin. Hell teki tutkimusta Turussa 1990-luvulla. Hän teki osan keksinnöistään siellä. Fysiikan palkinto menee japanilaisille Isamu Akasakille, Hiroshi Amanolle ja Shuji Nakamuralle. He ovat kehittäneet LED-valoja, jotka säästävät energiaa.

Lääketieteen palkinnon saavat norjalainen tutkijapari Edvard ja May-Britt Moser sekä amerikkalainen John O’Keefe.

He ovat tutkineet ihmisen suuntavaistoa. He ovat löytäneet aivoista soluja, jotka helpottavat suunnan löytämistä.Kirjallisuuden Nobel-palkinto menee ranskalaiselle Patrick Modianolle. Hän on tunnettu kirjailija Ranskassa, mutta vähemmän tunnettu ulkomailla. Hän on kirjoittanut paljon siitä, mitä ihmiset kokivat toisessa maailmansodassa.

Taloustieteen palkinnon saa ranskalainen Jean Tirole. Kansantaloustieteilijä Tirole on tutkinut, kuinka voidaan ymmärtää ja säädellä suuryritysten hallitsemia markkinoita.

Rauhanpalkinnon saavat nuori pakistanilainen tyttö Malala Yousafzai ja intialainen mies Kailash Satyarthi.

Kumpikin on työskennellyt lasten puolesta. Malala tekee työtä tyttöjen koulunkäynnin puolesta. Talebanit ampuivat häntä päähän muutama vuosi sitten. Satyarthi on kamppaillut useita vuosia lasten oikeuksien puolesta ja lapsityövoiman käyttöä vastaan.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste