Vihreys on täällä!

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Karin Lindroos
Uutinen julkaistu: 29.03.2017

Hernekeitto on keväinen ja vihreä ruoka. Valmistusohje on helppo.

Kevät on pian täällä. Me kaipaamme jo vihreää väriä niin luonnossa kuin lautasellakin. Päivän ruokalaji on herkullista, ravitsevaa, täyttävää, edullista ja helppoa valmistaa. Ja kaiken lisäksi vihreää!

–Tässä vinkki Selkosanomien lukijoille:  Pidä aina muutama pussi herneitä pakastimessa. Hernekeitto maistuu sekä alku- että pääruokana, neuvoo Elisabeth Eriksson Suomen ruotsinkielisestä Marttaliitosta.

Reseptistä riittää keittoa 4–6 henkilölle. Jos keitto on alkuroka, se riittää noin kuudelle henkilölle, pääruokana se sopii neljälle henkilölle.

Crème Ninon

• 500 grammaa pakasteherneitä

• 1 sipuli

• 7 desilitraa vettä

• 1 kasvisliemikuutio

• 2 ½ desilitraa kermaa

• ½-1 teelusikallinen chilitahnaa

• 1 limen raastettu kuori ja mehu

Valmistusohje:

• Kuori ja pilko pieneksi sipuli.

• Kuumenna vesi ja liemikuutio kattilassa.

• Lisää kattilaan jäiset herneet  ja sipulisilppu.

• Anna kiehua kannen alla noin 5 minuuttia.

• Soseuta keitto sauvasekoittimella.

• Lisää kerma, chilitahna, raastettu limen kuori, limemehu.

• Kiehauta keitto uudelleen.

Vihje!

Keitto on hyvää sellaisenaan. Siitä saa ylellisen ruokalajin, kun lisää nokareen maustettua ranskankermaa, kylmäsavulohta tai ravunpyrstöjä.

Resepti: Elisabeth Eriksson, Suomen ruotsinkielinen Marttaliitto

Lisää reseptejä on osoitteessa: www.martat.fi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)