Varissuon lähipoliisi auttaa nuoria

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Ilari Välimäki
Uutinen julkaistu: 22.04.2020

Vesa Jauhiainen valittiin viime vuonna Vuoden poliisiksi. Hän on lähipoliisi, joka auttaa erityisesti Turun Varissuon nuoria.

Varissuon lähiössä lähes kaikki asukkaat tuntevat vanhempi konstaapeli Vesa Jauhiaisen.

– Liikun paljon alueella. Teen töitä erityisesti nuorten kanssa. Puutun asioihin, jos nuoret törttöilevät. Yritän vaikuttaa siihen, että hölmöilyt eivät johda rikoksiin.

Monet alueen asukkaat kutsuvat Vesa Jauhiaista tuttavallisesti vain ”Veskuksi” tai ”Jauhikseksi”.

– On tärkeää, että nuoret ymmärtävät, että heistä välitetään. He tietävät, että tuttu mies valvoo heidän tekemisiään. He tietävät, että jos he mokaavat, he joutuvat vähintäänkin Veskun puhutteluun.

Vesa valittiin viime vuonna Vuoden poliisiksi. Tällöin sanottiin, että Vesa Jauhiainen on juuri sellainen poliisi, jota nykyaikana kaivataan.

Työtä maahanmuuttajien parissa

Varissuolla asuu paljon maahanmuuttajia. Monet saattavat tulla sellaisista maista, joissa poliisi on epärehellinen. Heidän vanhassa kotimaassaan poliisi saattaa ottaa vastaan vaikkapa lahjuksia.

Vesa näyttää esimerkillään, että Suomessa poliisiin voi luottaa. Suomalainen poliisi auttaa ihmisiä. Vesa tekee yhteistyötä myös alueen muiden viranomaisten, järjestöjen ja vapaaehtoisten kanssa.

– Työssäni on paljon apua siitäkin, että minulla on jo ikää, 62 vuotta.

– Monet maahanmuuttajat arvostavat vanhempia ihmisiä, se kuuluu heidän kulttuuriinsa.

Poliisi vierailee myös kouluissa

Vesa vierailee usein myös suuressa Turun Normaalikoulussa, joka sijaitsee Varissuolla. Hän käy esimerkiksi kertomassa poliisin työstä.

– Poliisi on demokraattisen yhteiskunnan kulmakivi. On tärkeää, että poliisi näkyy myös koulussa. Vesan vierailut auttavat opettajia kasvatustyössä, perusasteen vararehtori Tarja Ruohonen kertoo.

– Nykyään lasten kanssa tulevat puheeksi erityisesti some-asiat. Olen korostanut, että esimerkiksi toisten haukkuminen somessa on aina väärin. Se voi olla jopa rikos, kunnianloukkaus, Vesa huomauttaa.

Vesa joutuu keskelle piiritystä, kun menemme välitunnilla koulun pihalle. Hänet ympäröi hetkessä iloinen lapsijoukko. Lasten mielestä Vesa on myös tänä vuonna Vuoden poliisi.

Yksi kommentti artikkeliin ”Varissuon lähipoliisi auttaa nuoria”

  1. Itse asiassa, hän on paras poliisi ja rakastin häntä siitä, että koululaiset paljastivat tyttäreni ikään kuin poliisi olisi todella vahvaa ja toimisi erittäin positiivisesti.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)