Kuvassa pääsiäispuput tuovat mämmiä, perinteistä pääsiäisruokaa.

Kuvassa pääsiäispuput tuovat mämmiä, perinteistä pääsiäisruokaa.

Vanhoja pääsiäiskortteja Vapriikissa

Vanhoja pääsiäiskortteja voi nyt ihailla Museokeskus Vapriikissa Tampereella.

Näyttelyn ovat koonneet Postimuseo ja Suomen Postikorttiyhdistys Apollo.

Suomalaiset ovat lähettäneet pääsiäiskortteja 1870-luvulta asti. Pääsiäinen on joulun ja ystävänpäivän jälkeen kolmanneksi suosituin ajankohta lähettää kortteja ystäville ja sukulaisille.

Nuoret tytöt oli tavallinen pääsiäiskorttien aihe. Tyttöjen uskottiin tuovan onnea. Pääsiäispupu ja -muna olivat myös suosittuja aiheita. Ne tarkoittivat hedelmällisyyttä. Erityisesti ortodoksien pääsiäiskorteissa oli uskonnollisia aiheita.

Tampereen näyttely esittelee monenlaisia aiheita. Mukana on pääsiäispupuja, tipuja, suukkoja, noitia, ruokaa ja munia. Esillä on myös taiteilija Marjaliisa Pitkärannan pääsiäisaiheisia piirroksia.

Pääsiäiskorttinäyttely on avoinna 19. huhtikuuta asti.

Tänä vuonna pääsiäiskortti ehtii perille kotimaassa, jos sen lähettää 31. maaliskuuta mennessä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste