Mitä teet työssäsi?
– Olen töissä Työelämää kohti -hankkeessa. Autamme maahanuuttajanaisia kotoutumaan Suomeen.
Mitä tarkoittaa kotoutuminen?
– Kun ihminen muuttaa toiseen maahan esimerkiksi pakolaisena tai työn takia, hänen pitää sopeutua uuteen paikkaan. Hänen pitää saada tietää, millainen paikka uusi kotimaa on. Pitää myös yrittää oppia maan kieli. Ihminen on kotoutunut, kun hän pärjää arjessa ilman suuria ongelmia.
Miten autatte maahanmuuttajanaisia kotoutumaan?
– Järjestämme suomen kielen kursseja ja neuvomme naisia opiskelussa ja työelämän asioissa. Autamme naisia, jotka ovat kokeneet perheväkivaltaa. Järjestämme myös lastenhoidon, kun he osallistuvat toimintaamme.
– Meillä on myös kerran viikossa naisten vertaisryhmä, jossa puhumme vain työasioista. Keskustelemme siitä, miten voi valmistautua työhaastatteluun tai mitä ammattiliitot tekevät Suomessa.
– Opetamme naisille tietokoneen, sähköpostin ja verkkopankin käyttöä.
– Opetamme naisia omatoimisiksi. Rohkaisemme heitä luottamaan itseensä, niin he oppivat hoitamaan itse omat asiansa.
Miten selkokieli voi auttaa maahanmuuttajia kotoutumaan?
– Kun opetan suomen kieltä maahanmuuttajille, käytän selkokielisiä uutisia. Puhun myös maahanmuuttajille suomea selkokielellä. Jos puhun nopeasti tai käytän vaikeita sanoja, he eivät ymmärrä.
Mikä on parasta työssäsi?
– Työ pakolaisten kanssa on aina ollut unelmani. Haluan tehdä työtä ihmisten kanssa, jotka ovat haavoittuvassa asemassa. Tykkään auttaa pakolaisia, koska olen itsekin ollut pakolainen. Voin auttaa heitä, kun kerron heille omista kokemuksistani.
Hyödyllisiä tietoja
Nyt en ole töissä.2. Vuorovaikutus tarkoittaa kuinka voit intergroitua itsesi jos mmuutat toiseen maahan onko oppimalla maankieltä ja kulttuuria ja kuunioittaen myös ihmisiä jos olen opettaja Suomessa Erityisten että teen työni jotta oppilaat ymmärtävät antaa heille urheilu ja puhua heille hitaasti ollakseen mukava heille kuuiottaa heitä paras asia jonka teen työssä on varmistaa että ihmiset ovat onnellinen ja kuunioittaa heitä ja työtäni