Tue paikallista kulttuuria!

Folke West on matkailuohjelmien uranuurtaja. Folke West asuu nykyisin Panamassa. Kuvassa Folke West yhdessä kuubalaisen vaimonsa Lene Marbel Benavidesin kanssa.

Folke West on television matkailuohjelmien konkari. Nyt hän on palannut ruutuun. Kuinka paljon olet matkustanut? – Tein yli 500 matkailuohjelmaa vuosina 1992–2004. Olin käytännössä matkalla 12 vuotta putkeen.

Kuinka monessa maassa olet käynyt?

– Olen käynyt 108 maassa. Jos mukaan lasketaan myös saaret, jotka eivät ole itsenäisiä, maita on 130.

Mistä maasta pidät eniten?

– Kuuba on minun suosikkini.

Miksi pidät juuri Kuubasta?

– Kuubassa on paljon mielenkiintoista. Se on kaunis ja värikäs saari, jossa on paljon kulttuuria ja musiikkia. Kuubalaiset ovat ystävällisiä ja vieraanvaraisia.

Miten kuubalaisilla ihmisillä menee?

– Kuubalaisten elämä on vaikeaa. Yhdysvallat on jatkanut jo vuosia kauppasaartoa, joka johtuu poliittisista syistä.

– Presidentti Donald Trumpin aikana tilanne on mennyt huonommaksi. Yhdysvaltalaiset eivät saa tehdä Kuubaan turistimatkoja. Tämän takia Kuubassa on pulaa monista asioista. Esimerkiksi polttoaineesta on kova pula, joten bussit eivät kulje. Sähkön käyttöä säännöstellään, sähkökatkoja on usein.

Voiko Kuubaan silti matkustaa?

– Kyllä vain. Hotelleissa on kaikki tarvittava. Kannattaa suosia paikallisia ravintoloita ja pieniä hotelleja. Sillä tavalla myös paikalliset saavat vähän rahaa.

Onko oikein matkustaa, vaikka ilmastonmuutos uhkaa?

– Mielestäni kyllä, kunhan miettii hiukan, miten matkustaa.

Mikä on hyvä tapa matkustaa?

– Luonto ja ilmasto eivät ole ainoat asiat, jotka kaipaavat suojelua. Myös kulttuurit ja kansat kaipaavat tukea ja suojaa.

– Yritän matkoillani aina ottaa selvää, mitä maan alkuperäisestä kulttuurista on jäljellä. Nautin siitä, kun maksat siitä. Voit myös vierailla paikallisissa kulttuuritapahtumissa ja pienissä museoissa. Kun syö paikallisten ravintoloissa ja käy paikallisissa kahviloissa, on matkailu reilumpaa.

Missä ohjelmassa esiinnyt tv:ssä?

– Syksyllä pyörii 12-osainen sarja, jossa on parhaita paloja aiemmista ohjelmistani. Ensimmäisten jaksojen teema on Afrikka. Vuodenvaihteen jälkeen alkaa uusi makasiiniohjelma, jossa on vieraita. Keskitymme siinä kulttuureihin, jotka ovat kadonneet tai uhkaavat kadota. Ohjelmat esitetään Alfa TV:llä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste