Tee lyhty jäästä!

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 31.01.2019

Talvella ulos voi tehdä kauniita lyhtyjä. Tarvitset vain jäätä, lunta ja pakkasta.

Tänä talvena niitä riittää. Vihdoinkin melkein koko Suomessa on kunnon pakkanen ja paljon lunta. Toisaalta illat ovat pitkiä ja pimeitä.

Nyt on oikea aika tehdä lyhtyjä lumesta ja jäästä. Ne valaisevat kauniisti pihaa ja luovat lempeää talven tunnelmaa.

Vettä ämpäriin pakkasella

Jäälyhdyn tekemiseen tarvitset vain kolme asiaa: vettä, pakkasta ja ämpärin. Täytä ämpäri kylmällä vedellä. Vie ämpäri ulos pakkaseen. Odota kunnes vesi jäätyy muutaman sentin ämpärin reunoilla ja pinnalla. Se voi kestää koko päivän tai yön.

Vie ämpäri sisälle ja irrota varovasti jää ämpäristä. Kaada sula vesi pois. Kaiverra puukolla reikä lyhdyn pohjaan. Vie valmis lyhty ulos. Laita sen sisään kynttilä.

Vettä voi jäädyttää myös vaikka maitopurkissa tai vanhassa kattilassa. Tee erilaisia lyhtyjä!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)