Keltasirkun väristä voi tulla mieleen kesä. Keltasirkku on pihoilla melkein yhtä tavallinen kuin talitiainen.

Keltasirkun väristä voi tulla mieleen kesä. Keltasirkku on pihoilla melkein yhtä tavallinen kuin talitiainen.

Talven lintuja

Tammikuun lopulla 20 000 ihmistä tarkkaili tunnin ajan lintuja omalla pihallaan. Se oli Suomen suurin lintutapahtuma, Birdlifen Pihabongaus.

Pihabongauksen tavoite on innostaa ihmisiä tarkkailemaan lintuja, jotka käyvät pihoilla ja lintulaudoilla. Tarkkailijat ilmoittavat havainnoistaan Birdlifelle. Näin saadaan arvokasta tietoa lintujen määrien ja asuinpaikkojen muutoksista.

Talitiainen, sinitiainen ja harakka ovat yleisimpiä talvilintuja pihoilla. Mutta ihmiset tekivät yhteensä satoja tuhansia havaintoja myös 100 muusta lintulajista.

Birdlife on järjestö, joka edistää lintujen suojelua ja lintuharrastusta.

Käy katsomassa Pihabongauksen tuloksia:
www.tiira.fi/pihabongaus_2019/tulokset.php

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste