Suomi ei ole aivan mahdoton kieli

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Jaani Föhr
Uutinen julkaistu: 03.02.2016

Oulun Palvelualan Opisto on innolla mukana Puhu selkokieltä -kampanjassa. Koulun ruokasalin seinällä on ohjeita, kuinka selkokieltä kannattaa puhua. Suomen kielen oppii vain puhumalla suomea.

– Selkokieli oli jo ennen kampanjaa tuttu koulun henkilökunnalle. Olemme osallistuneet selkokielen kursseille, suomen kielen opettaja Eeva Tiirola kertoo.

– Noudatamme kampanjan periaatteita ja puhumme alusta saakka maahanmuuttaja- opiskelijoille pelkästään suomea. Se vaatii toki kärsivällisyyttä, että ei vaihda englantiin tai opiskelijan äidinkieleen. Kärsivällisyys kuitenkin kannattaa.

OPAO:ssa toimii kaksi maahanmuuttajaryhmää. Nämä opiskelijat suorittavat kotityö- ja puhdistuspalvelujen perus- tutkintoa. Ryhmissä on yhteensä 32 opiskelijaa.

Opiskelijoiden mukaan selkokielestä on ollut heille apua opinnoissa ja kielen oppimisessa.

– Ei kenenkään tarvitse osata täydellistä suomea. Puhumalla oppii. Selkokieli on todella hyvä askel, kun opiskelee ja opettelee suomea.

– Meidän opiskelijamme ovat suhtautuneet selkokieleen aina hyvin myönteisesti. Suomalaiset nuoret ovat olleet samaa mieltä.

Opiskelijat myöntävät, että suomi ei ole kovin helppo kieli. Alussa sen oppiminen on saattanut tuntua jopa mahdottomalta.

– Ei suomi kuitenkaan ole mahdoton kieli. Kyllä suomea oppii puhumaan. Vaatii se kyllä aika paljon välillä, Portugalista Suomeen muuttanut Nanci de Sousa sanoo

2 kommenttia artikkeliin ”Suomi ei ole aivan mahdoton kieli”

  1. Olen jo täysin sama mieltä, että kieli voi oppia askel askeleelta eteenpäin, niin puhumalla, lukemalla, harjoittelemalla ja kuuntelemalla. Suomenkieli on sentään aika vaikea, mutta silti ei ole mahdotonta oppia.

    Vastaa
  2. I miei complimenti per il vostro lavoro e sopratutto l’impegno di Eeva Tiirola. L’ho conosciuta anni fa per un Comenius e la ricordo sempre con grande affetto. Prego, se è possibile, di dirle che avrei tanti piacere di parlare con lei, magari di fb. Buon lavoro a tutti
    Mariella Fileccia- Palermo- Sicilia- Italia
    Email: mariellafileccia@gmail.com

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)