Kuvassa on Matthew Higgins. Hän haluaa opiskella suomen kielen hyvin, vaikka hän voi käyttää työssään englantia.

Matthew Higgins haluaa opiskella suomen kielen hyvin, vaikka hän voi käyttää työssään englantia.

Suomen kieltä oppii, kun harjoittelee

Englantilainen Matthew Higgins päätti opetella suomen kielen niin hyvin, että arki sujuu.

Matthew Higgins muutti Englannista Suomeen noin vuosi sitten. Ennen muuttamista hän oli opetellut joitakin helppoja suomen kielen sanoja, esimerkiksi numeroita ja värejä. Hän jatkoi suomen kielen opiskelemista Suomessa kursseilla.

Matthew on töissä Suomessa yrityksessä nimeltä Leadfeeder, jossa työntekijät käyttävät paljon englannin kieltä. Hän huomasi, että suomalaiset työkaverit puhuivat hänelle usein englantia.

– Mietin, miten voisin puhua työkavereiden kanssa enemmän suomea. Päätin tehdä rintamerkin, jossa lukee ”Opettelen suomea”.

Matthew laittoi rintamerkin paitaansa töissä.

– Nyt työkaverit muistavat puhua minulle selkosuomea, Matthew iloitsee.
Mukaan yhteiskuntaan Matthew haluaa opetella suomea hyvin, jotta hän voi tavata ihmisiä ja olla osa yhteiskuntaa.

Matthew muistaa, kuinka suomen kielen opettaja kertoi siitä, miten suomessa sanat rakennetaan.

– Opettaja käytti esimerkkinä sanaa kissallanikin. Englannin kielellä saman asian sanomiseen tarvitaan neljä sanaa, Matthew nauraa.

– Suomen kielessä mikään ei ole todella helppoa, mutta toisaalta mikään ei ole todella vaikeaa. Pitää vain harjoitella, hän sanoo.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste