Selkokirjailija Sanna-Leena Knuuttila

Sanna-Leena on selkokirjailija

Sanna-Leena Knuuttila kertoo Selkosanomien henkilöhaastattelussa, millaista on kirjoittaa selkokirjoja. Vilhunen on kirjoittanut kaksi selkokielistä kirjaa.

Sanna-Leena Knuuttila on opiskelija ja selkokirjailija. Hän on kirjoittanut kaksi selkokirjaa, joissa käsitellään Suomen sotia naisen näkökulmasta.

Miksi aloitit selkokirjojen kirjoittamisen?

– Huomasin, että yleiskieliset kirjat ovat joillekin lukijoille liian vaikeita. Siksi haluan kirjoittaa kirjoja, joiden tarinoita kaikki voivat lukea. Haluan tarjota lukuelämyksiä kaikille.

Kirjoititko jo lapsena ja nuorena?

– Kyllä kirjoitin. Lapsena kirjoitin lyhyitä tarinoita. Nuorena kirjoitin runoja ja novelleja.

Millaista on selkokirjan kirjoittaminen?

– Mukavaa ja mielenkiintoista. Joskus se on hankalaa, kun pohdin, onko tekstini vaikeaa vai helppoa. On joskus vaikeaa tietää, täytyykö minun muuttaa tekstiä vai ei.

Miten selkokirjan kirjoittaminen eroaa tavallisen kirjan tekemisestä?

– Jotta teksti olisi selkokieltä, minun täytyy miettiä tarkasti esimerkiksi tarinan kulkua ja henkilöitä. Lisäksi mietin paljon sitä, kenelle kirjaani kirjoitan. Lukija, joka puhuu suomea äidinkielenään, ymmärtää erilaisia sanoja kuin suomea opiskeleva lukija. Tämä täytyy ottaa huomioon selkokirjassa.

Mikä on viimeisin teoksesi?

– Lokakuun alussa julkaistiin minun uusin selkokirjani. Kirjan nimi on Minä odotan sinua. Se on toinen selkokirjani.

Kirjoitatko jo uutta teosta? Mikä sen aihe on?

– Suunnittelen kolmatta selkokirjaani. Sen aiheena on Lapin sota. Ensimmäinen selkokirjani, He lensivät tästä yli, käsitteli suomalaisen naisen elämää talvisodan aikana. Toinen selkokirjani käsitteli suomalaisen naisen elämää jatkosodan aikana.

Oletko tavannut lukijoitasi? Mistä olet keskustellut heidän kanssaan?

– Kyllä, olen tavannut. Vanhusten kanssa olen keskustellut sota-ajoista ja maahanmuuttajien kanssa Suomen historiasta. Lukihäiriöisten kanssa olen keskustellut siitä, miten mukavaa selkokirjan lukeminen on. Selkoteksti auttaa heitä saamaan tarinasta kiinni.

Oletko saanut palautetta kirjoistasi?

– Olen saanut kiitosta siitä, että olen kirjoittanut suomalaisen naisen elämästä aikana, jolloin Suomessa oli sotia.

Onko sinulla lempikirjailijaa?

– Selkokirjailijat Tuija Hannula ja Tuija Takala.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste