Sairaanhoitajasta poliisiksi

Vanhempi konstaapeli Pia Katajala on mukana Poliisit -sarjassa. Katajalan mukaan kuvausryhmän mukanaoloon tottui nopeasti.

Vanhempi konstaapeli Pia Katajala on tv:stä tuttu poliisi. Hän esiintyy Poliisit-sarjassa Päijät-Hämeen poliisilaitoksen edustajana yhdessä työparinsa Mika Erkan kanssa. Sarjasta on tullut tv:n kestosuosikki. Meneillään on jo viides esityskausi.

Millaista työsi on?

– Kun sarjaa kuvattiin, olin vielä kenttätyössä eli mukana partioimassa kadulla. Nykyisin teen sisätöitä. Olen mukana Vesijärven Ankkuri -tiimissä, jonka tarkoitus on ehkäistä lasten ja nuorten syrjäytymistä. Se tarkoittaa varhaista ja nopeaa puuttumista alaikäisten tekemiin rikoksiin, elämänhallinnan tukemista ja oikean avun löytämistä. Teen myös lähi- ja koulu- poliisin työtä ja toimin nettipoliisina.

Kauanko olet työskennellyt poliisina?

– Tulin nuorempana konstaapelina harjoitteluun tänne neljä vuotta sitten. Työskentelin sitä ennen sairaanhoitajana, eli vaihdoin alaa.

Kuinka päädyit mukaan Poliisit-sarjaan?

– Minulta kysyttiin, olisinko valmis tällaiseen. Olen helposti innostuvaa tyyppiä. Ajattelin, että tämä voisi olla kiva kokemus. Onneksi sain partiokaverikseni hyvän ja sopivan ihmisen, koska sillä on suuri vaikutus yhteistyön toimivuudelle. Sarjaa kuvattiin viime keväästä syksyyn saakka yövuoroissa. – Alussa kuvausryhmän mukana olo tuntui tietysti hiukan hassulta, mutta siihen tottui nopeasti. Kaikki sujui luontevasti ja sen ihmeempiä miettimättä. Mielestäni tilanteet ovat sarjassa aitoja, ei siinä näytellä.

Sarjan jaksot kuvattiin öisin. Millaisia ovat Lahden yöt?

– Sarjaan valittiin sellaisia viikonloppuja, jolloin ihmisiä on paljon liikkeellä. Kesällä heinäkuussa oli erityisen kiireistä.

Poliisit-sarja on suosittu. Mikä sen merkitys on poliisin työlle ja julkisuuskuvalle?

– Sillä on toki myönteinen vaikutus julkisuudessa. Ehkä poliisi näyttäytyy kansalaisille sarjan myötä lähestyttävämpänä, ainakin toivon niin. Toivottavasti sillä on vaikutusta myös poliisin koulutukseen pyrkivien määrään. Minun työssäni sarjassa esiintymisellä voi olla se hyöty, että nuoret kokevat minut tutummaksi ja uskaltavat tulla paremmin juttusille.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Sairaanhoitajasta poliisiksi”

  1. pollari

    Ihan mahtava poliisi kaksikko.Molemmat miellyttäviä ja hauskoja tyyppejä. Katson muutenkin joka jakson. Arvostan virkavaltaa ja olen saanut itsekkin joskus apua. Kiitos siitä ja ohjelmasta.

  2. Heidi

    Olette mahtavia molemmat Pia ja Mika. Harmi kun sua Pia ei löydy enää Facebookista.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste