Ruisleipä on rukiista valmistettu leipä, joka tehdään taikinajuuren tai leipomohiivan avulla hapattamalla.

Ruisleipä on rukiista valmistettu leipä, joka tehdään taikinajuuren tai leipomohiivan avulla hapattamalla.

Ruisleipä on kansallisruokaa

Ruisleipä äänestettiin Suomen kansallisruoaksi.

Suomi juhlii tänä vuonna 100-vuotista itsenäisyyttään. Juhlavuonna järjestetään monia tapahtumia. Juhlan kunniaksi äänestettiin esimerkiksi siitä, mikä on Suomen kansallisruokaa.

Kansallisruoan pohtiminen aloitettiin jo kesällä 2016. Silloin 10 000 ihmiseltä kerättiin yli 1 000 ehdotusta Suomen kansallisruoaksi.

Kilpailun tuomarit valitsivat kaikista ehdotuksista 12 suomalaista ruokalajia finaaliin. Tuomarit oli valittu henkilöistä, jotka työskentelevät ruoka-alalla.

Tuomaristo valitsi nämä ruokalajit finaaliin: pitsa, hernekeitto, ruisleipä, mämmi, kalakeitto, viili, karjalanpiirakat, mustikkapiirakka, paistetut silakat tai muikut, ahven ja perunat, karjalanpaisti, graavilohi ja maksalaatikko.

Lopullinen valinta tehtiin äänestyksellä, johon tuli noin 40 000 vastausta. Ruisleipä sai lähes 10 000 ääntä.

Äänestyksen järjesti ELO-säätiö, joka tukee suomalaista ruokakulttuuria.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste