Kuvassa on Anita Vizner. Hän opettaa maahanmuuttajille suomen kieltä. Vizner muutti Suomeen 12 vuotta sitten Unkarista.

Anita Vizner opettaa maahanmuuttajille suomen kieltä. Vizner muutti Suomeen 12 vuotta sitten Unkarista.

Rovaniemellä selkokieli on arkipäivää

Rovaniemen Rovala-Opiston työvoimakoulutuksena järjestettävässä kotoutumiskoulutuksessa selkokielellä on tärkeä asema.

– On tärkeää ilmaista itseänsä selkeästi. Tästä syystä selkokieli on Rovala-Opistossa, Rovaniemen kansalaisopistossa ja Monikulttuurikeskus MoniNetissa arkipäivää. Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus on alusta saakka täysin suomenkielistä, opiston vararehtori Paula Frantti-Niemelä kertoo. Frantti-Niemelä vastaa maahanmuuttajien koulutuksesta.

62-vuotiaan kansanopiston tiloissa on kolme yksikköä, joissa opetetaan ja ohjataan maahanmuuttajia. Näissä kaikissa käytetään myös selkokieltä.

Rovala-opistossa on 10 opiskelijaryhmää maahanmuuttajille. Ryhmissä on 110 opiskelijaa 35 eri maasta. Eniten opiskelijoita on Palestiinasta, Syyriasta, Irakista ja Venäjältä. Monet ovat pakolaistaustaisia.

– Osa meillä aloittavista on luku- ja kirjoitustaidottomia. Toimimme Opetushallituksen perusteiden mukaan. Opintoihin kuuluvat suomen kieli ja viestintätaidot, työelämä- ja yhteiskuntataidot ja valinnaiset opinnot. Suomen kielen opetuksen lisäksi opiskeluun kuuluu monenlaista muuta. Teemme paljon retkiä ja vierailuja.

Selkokieli on Frantti-Niemelän mukaan vakiintunut Rovalassa. Se on käytännöllistä ja helpottaa asioiden hoitoa.

– Selkokieli on luonnollinen ja arkipäiväinen asia. Haluamme viedä sitä sanomaa myös muualle.

Kannustava opettaja

Unkarilainen Anita Vizner muutti Suomeen vuonna 2004. Hän opiskeli Rovalassa suomea. Hän ei osannut suomea aluksi lainkaan.

– Tiesin, että työn saaminen edellyttää suomen kielen taitoa. Tajusin pian, että vaikka suomi on vaikeaa, niin sitä oppii puhumalla.

– Olen opettanut nyt kahdeksan vuotta Rovalassa maahanmuuttajille suomen kieltä. Toimin lisäksi unkari ja suomen kielien tulkkina. Haluan auttaa muita maahanmuuttajia ja olla samalla hyvä esimerkki. Minussa asuu auttamisen halu. Uskon, että tiedän, millaisia haasteita maahanmuuttajalla voi olla Suomessa.

– Viihdyn Rovaniemellä erinomaisesti ja rakastan työtäni. Tämä on minulle kutsumusammatti. Haluan kehittyä ja opiskella lisää koko ajan. Haluan olla parempi sekä ihmisenä että opettajana.

– Joskus opettajan työ on hiukan raskasta, kun työskentelee ihmisten kanssa. Oman työn tuloksen näkeminen auttaa jaksamaan myös vähän vaikeampina aikoina. On ihana huomata, kun opiskelija ymmärtää jonkin asian ja on siitä onnellinen. On erittäin tärkeää, että uusi ihminen uudessa maassa saa apua ja häntä autetaan ja kannustetaan.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Rovaniemellä selkokieli on arkipäivää”

  1. mohamad alabbas

    se on hyvä

  2. Cleide

    Ihana Anita!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste