Roope ottaa tölkin suuhunsa. Koira näyttää löytöään innoissaan emännälle. Sen häntä heiluu iloisesti.
– Kaikki alkoi siitä, kun kerran yhdellä lenkillä näytin Roopelle tyhjää tölkkiä. Nyt se etsii pulloja ja tölkkejä koko ajan, Mirjami kertoo.
Pullot viedään yhteisvoimin kotiin
Roope ja Mirjami vievät yhdessä kotiin pullot, jotka löytyvät lenkeiltä. Roope kantaa yhtä tölkkiä suussaan ja sen emäntä kuljettaa loput muovikassissa.
– Joskus vastaan tulee toisia koiria, jotka ihmettelevät, mitä Roopella on suussaan. Silloin Roope pistää tölkin maahan ja laittaa tassunsa sen päälle. Se varmistaa niin, että toiset koirat eivät vie hänen aarrettaan.
Roope ei etsi pulloja aina vain maasta.
– Kerran Roope pysähtyi erään miehen eteen. Mies joi olutta, ja Roope tuijotti häntä pitkään. Roope odotti, että tölkki tyhjentyy. Sitten Roope saikin sen.
Roope ansaitsee enemmän kuin syö
Mirjami kertoo, että hän on taas vienyt maastosta löytyneet tyhjät pullot kauppaan. Hän sai palautuspulloista seitsemän euroa.
– Roope ansaitsee monta kertaa enemmän rahaa kuin mitä menee sen ruokaan, Mirjami huomauttaa.
Hän lisää, että parivaljakko ei tee työtä rahan takia. Tärkeintä on ympäristön viihtyisyys.
– Minusta on hölmöä, että tyhjiä pulloja heitetään luontoon. Me haluamme Roopen kanssa pitää paikat siistinä.

Mirjami Kujanpää kertoo, että Roope toimii hyvänä esimerkkinä.
Roope toimii esimerkkinä
Turkulainen sanomalehti teki kesällä pullonkerääjäkoira Roopesta jutun. Roopesta tuli silloin julkkis.
– Mutta vaikka Roope on kuuluisa, se ei ole yhtään ylpeä. Se on todella kiltti koira ja ystävällinen kaikille.
Myös kävelylenkillämme on helppo huomata, että Roope tunnetaan ja että siitä pidetään.Monet ihmiset pysähtyvät juttelemaan kanssamme. He kyselevät koiran kuulumisia.
Mirjami arvioi, että Roope on toiminut myös hyvänä esimerkkinä.
– Huomasimme äskettäin naisen, joka myös keräsi pulloja jätesäkkiin. Olemme saaneet kilpailijan, Mirjami Kujanpää kertoo.