Riku Rantala viihtyy kotona

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 30.01.2012

Riku Rantala on Madventuresin toinen seikkailija.

Riku Rantala on toinen matkailijakaksikosta, joka kutsuu itseään nimellä Madventures. Se toinen on Tuomas Milonoff.

Riku Rantala on ammatiltaan toimittaja. Madventuresilta on julkaistu televisiosarjojen lisäksi kolme kirjaa. Niistä tuorein on tuhti matkaopas Mad World – Seikkailijan Atlas. Rantala kutsuu teosta leikkimielisesti ”kahden kilon painoiseksi siiaksi”.

Onko paksun kirjan tekeminen työläs homma?

– Kyllä se on. Ensimmäinen kirjamme Kansainvälisen seikkailijan opas on eräänlainen itsenäisen matkailijan perusteos suomeksi. Jo silloin kysyttiin, että miksi siinä ei ole vinkkejä matkakohteista. Se ensimmäinen kirja on reppuun sopiva matkakirja, tämän uuden kirjan avulla voi tutustua kohteisiin kotona. Siinä on kartat ja kaikki. Tavallaan tätä uutta kirjaa on tehty kymmenen vuotta, Madventuresin alusta saakka. Käytännössä siihen kului vuosi.

– Kirjasta löytyvät kohdevinkit 225 maahan ja alueeseen. Itsenäisiä maita on 204. Me olemme käyneet noin 60 maassa, eli neljäsosassa.Itse en ole maabongari, joka yrittää käydä mahdollisimman monessa maassa.

Miten sinusta tuli maailmanmatkaaja?

– Luin lapsena paljon poikien seikkailukirjoja. En kuitenkaan nuorena uskonut, että minusta olisi itsenäiseksi maailman- matkaajaksi. Olin hyvin arka, vaikka ohjelmien perusteella ei siltä aina näytä. Vietin osan lapsuudestani Intian Kashmirissa ja Pakistanissa, isäni oli siellä töissä YK:n tarkkailijana. Aloitin koulutieni kuusivuotiaana Pakistanissa, missä opin englannin kielen.

Yksi kommentti artikkeliin ”Riku Rantala viihtyy kotona”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)