Corrèzen alueella on korkeita vuoria ja matalia laaksoja. Seudulla on myös vesilähteitä ja jokia.

Ranskan kaunis maaseutu

Ranska on suuri maa. Ranska on pinta-alaltaan laaja ja asukkaita on paljon. Ranskassa on melkein 70 miljoonaa asukasta.

Ranskassa on paljon mehiläisiä.
Mehiläiset tuottavat hunajaa.

Ranskan maaseutu on rauhallinen ja kaunis. Maatiloilla kasvatetaan karjaa, viljellään viljaa, hedelmiä ja vihanneksia.

Ranskassa maatalous on merkittävä elinkeino. Ranska on Euroopan tärkein maatalouden tuottajamaa. Maatalous ei ole kuitenkaan enää Ranskan tärkein elinkeino. Maataloustuotteet ovat kuitenkin tärkeä vientituote. Ranska siis myy maataloustuotteitaan muihin maihin.

Monet tuntevat ranskalaiset viinit ja juustot. Ylituotanto on kuitenkin vähentänyt Ranskan maataloustuotteiden vientiä. Ylituotanto tarkoittaa sitä, että monia maataloustuotteita tuotetaan liikaa. Myös maataloustuotteiden hinta on laskenut. Viljelijät saavat aiempaa vähemmän rahaa.

Rouva Evelyne on asunut koko elämänsä maaseudulla. Nykyisin hän on eläkkeellä.

Elämä maaseudulla on ihanaa ja kovaa

Madame Evelyne on työskennellyt koko elämänsä ajan maatiloilla. Madame tarkoittaa ranskaksi rouvaa. Rouva Evelynen isä ja äiti olivat maanviljelijöitä. Hän jatkoi vanhempiensa työtä. Nykyisin Evelyne on eläkkeellä.

– Elämä maalla on kovaa. Vanhemmillani oli karjaa. Karjatilalla täytyy nousta joka aamu viideltä. Työtä riittää aamusta yöhön saakka. Lepotaukoja ei ole paljon. Rakastan kuitenkin tätä työtä ja elämää maalla.

Vanhat kivimökit on rakennettu ilman laastia. Rakennuksen kivet on kerätty Corrèzesta.

Rouva Evelyne asuu perheensä kanssa Corrèzen alueella. Corrèze sijaitsee aivan Ranskan keskellä. Evelynen perheellä on edelleen kanoja. Rouva Evelynellä on lisäksi mehiläisiä. Ne tuottavat hunajaa. Evelynen mies ja lapset eivät ole maanviljelijöitä.

– Maalla asuvien elämä on vaikeampaa kuin aiemmin. Lihatuotteista ja viljasta maksetaan huonosti. Joudumme tekemään kovasti töitä. Maalla on siitä huolimatta ihana asua.

– Nuoret eivät enää halua maanviljelijöiksi. On kallista korjata maatiloja ja ostaa ruokaa eläimille. Elämä kaupungissa on helpompaa. En kuitenkaan halua muuttaa koskaan pois maalta. Kasvatamme edelleen omat vihanneksemme ja hedelmämme. Elämämme on maaseudulla.

Kuvassa on limousine-rodun lehmä.
Rotu on tavallinen Ranskan keskiosissa.

Ranska on suuri maatalousmaa. Kuvassa on ranskalaisia kanoja.

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.