Radion Selkouutisten tuottaja Pertti Seppä: ”Jokaisella on oikeus ymmärtää uutisia”

– Selkouutisissa on aiheita, joita käsitellään myös muissa uutisissa. Aiheiden valinta on vaikeaa, koska lähetysaikaa on vähän. Näin sanoo radion Selkouutisten Pertti Seppä.

Yle on tehnyt 20 vuotta uutisia radiossa selkosuomeksi. Pertti Seppä on ollut mukana alusta asti.

Kenelle Selkouutiset tehdään?

– Nykyään Selkouutiset tehdään ensisijaisesti maahanmuuttajille, jotka asuvat Suomessa. Selkouutisten kieli on helpompaa kuin muissa uutislähetyksissä. Lisäksi puheen nopeus on hitaampaa. Selkouutisia voi siis kuunnella, vaikka kielitaito ei ole vielä kovin hyvä.

– Tietenkin myös muut ihmiset voivat kuunnella lähetystä. Selkouutisten tarkoitus on kertoa uutisisia niin, että jokainen voi ymmärtää.

Yle on tehnyt Selkouutisia pitkään. Miten Selkouutiset on muuttunut?

– Aluksi Selkouutiset tehtiin suomalaisille, jotka asuivat ulkomailla. Selkouutiset kertoi näille ihmisille helpolla suomen kielellä kotimaan asioista. Myös nykyään Selkouutisia voi kuunnella ulkomailla, esimerkiksi internetsivujemme kautta. Monet suomen opiskelijat kuuntelevat Selkouutisia ulkomailla.

Selkouutiset kestää vain viisi minuuttia. Miten valitsette aiheet lähetykseen?

– Aiheiden valinta on vaikeaa, koska aikaa on vähän. Valitsemme lähetykseemme aiheita, joita käsitellään paljon myös muissa uutisissa.

– Joistakin aiheista on vaikea kertoa selkokielellä, mutta aina täytyy yrittää. Eli vaikeistakin aiheista täytyy voida tehdä uutisia niin, että kaikki voivat ymmärtää ne. Yritämme aina kertoa lähetyksessä myös pienemmistä, arkielämän aiheista. Lisäksi mietimme, mitkä aiheet kiinnostavat maahanmuuttajia.

Selkouutisia voi kuunnella myös internetissä. Miten internet on muuttanut Selkouutisia?

– Selkouutisilla on omat internetsivut, joilla voi lukea ja kuunnella päivän Selkouutiset. Ihmisten voi olla helpompaa seurata, mistä uutinen kertoo, kun he voivat myös lukea uutisen. Teemme Selkouutisiin myös kysymyksiä, jotka auttavat tarkistamaan, mistä uutisessa puhuttiin. Lisäksi sivuilla on arkisto, josta löytyy vanhempiakin uutisia.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Radion Selkouutisten tuottaja Pertti Seppä: ”Jokaisella on oikeus ymmärtää uutisia””

  1. Stella

    Opetan itselleni suomea, ja Selkouutiset on niin hyödyllinen minulle. Kuuntelen sitä joka päivä ja pidän aiheita Suomesta, ja erityisesti Helsingistä. Toivon, että Selkouutiset kestää vielä kaksikymmentä vuotta! Kiitos!

  2. mää

    Kuka puhuu selkouutiset?

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste