Presidentin vaalit selkokielellä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.12.2017

Uusi esite kertoo selkokielellä, miten voit äänestää presidentin vaaleissa. Selkosanomien numeron 19/2017 mukana tuli esite joka kertoo presidentin vaaleista.

Esite kertoo esimerkiksi, miten äänestät ennakkoon ja miten äänestät vaalipäivänä. Esite kertoo myös, miten saat apua äänestämiseen ja miten voit äänestää kotona.

Valtaa on, mutta pitää neuvotella

Suomalaiset valitsevat uuden presidentin ensi tammikuussa. Suomen tasavallan presidentillä on paljon valtaa.

Monissa asioissa hänen täytyy kuitenkin neuvotella eduskunnan ja hallituksen kanssa. Presidentti johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhdessä valtioneuvoston eli hallituksen kanssa. Pääministeri ja ulkoministeri hoitavat usein suhteita Euroopan unioniin. Presidentti hoitaa suhteita muihin maihin, varsinkin suurvaltoihin kuten Yhdysvaltoihin, Kiinaan ja Venäjään.

Presidentillä on tärkeä rooli, kun eduskuntavaalien jälkeen muodostetaan uusi hallitus. Presidentti neuvottelee ensin eduskuntaryhmien kanssa. Hän ilmoittaa sen jälkeen ehdokkaan pääministeriksi. Pääministeri muodostaa hallituksen.

Presidentti on armeijan ylipäällikkö. Hän päättää sodasta ja rauhasta. Siitäkin hänen täytyy neuvotella eduskunnan kanssa.

Lisäksi presidentti nimittää monia tärkeitä virkamiehiä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)