Norja tunnetaan hienoista vuonoistaan.

Pohjoismaat – samanlaiset ja erilaiset

Pohjoismaat ovat samaan aikaan samanlaisia ja erilaisia. Poliittinen järjestelmä ja kansalaisten oikeudet ovat Pohjoismaissa melko samanlaisia. Erilaisuuttakin löytyy.

Pohjoismaat ovat Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti. Myös Tanskan itsehallintoalueet Färsaaret ja Grönlanti kuuluvat Pohjoismaihin. Samoin Suomen Ahvenanmaa, jolla on myös itsehallinto.

Ruotsin, norjan ja tanskan kielet muistuttavat tosiaan. Ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset ymmärtävätkin toistensa kieltä melko hyvin. Suomi, saame ja grönlanti ovat pohjoismaisia kieliä, mutta ne ovat aivan erilaisia. Ne kuuluvatkin eri kieliperheisiin.

Pohjoismaat tekevät monenlaista yhteistyötä. Jo kymmeniä vuosia pohjoismaalaiset ovat voineet matkustaa maiden välillä ilman passia tai viisumia. Pohjoismaissa on jo kauan ollut yhteiset työmarkkinat.

Tutustu Pohjoismaihin! Selkosanomat esittelee Norjan, Ruotsin, Tanskan ja Islannin.

 

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste