Vaatteita myydään joskus niin halvalla, että se tuntuu uskomattomalta.

Vaatteita myydään joskus niin halvalla, että se tuntuu uskomattomalta.

Pikamuoti on vuoden turhake

Pikamuoti valittiin vuoden 2018 turhakkeeksi.

Suomen Luonto -lehti valitsee joka vuosi vuoden turhimman asian eli turhakkeen. Valinta tehdään lukijoiden ehdotuksista.
Lehden toimitus valitsi pikamuodin vuoden 2018 turhimmaksi asiaksi. Pikamuotivaatteita ostetaan yhä enemmän ja yhä halvemmalla.Tällaisia vaatteita käytetään vain vähän aikaa. Sen jälkeen vaatteet heitetään pois.
Kaikkia pikamuotivaatteita ei edes ehditä myydä, koska niitä valmistetaan liikaa. Osa myymättä jääneistä vaatteista tuhotaan polttamalla.
Vaatetusteollisuuden ekologinen jalanjälki on suuri. Se siis kuormittaa palöjon ympäristöä.
Vaateteollisuus kuluttaa paljon luonnonvaroja: raaka-aineita, vettä ja energiaa. Puuvillaisen paidan valmistukseen tarvitaan 2 500 litraa vettä. Lisäksi vaateteollisuus tuottaa päästöjä enemmän kuin lento- ja laivaliikenne. Verkosta ostettujen vaatteiden lähettäminen kuluttaa myös ympäristöä.
Aalto-yliopiston professori Kirsi Niinimäki tutkii muotia. Niinimäki sanoo, että ihmisten ei pidä ostaa todella halpoja vaatteita. Kannattaa satsata laatuun ja maksaa vähän enemmän. Laadukkaita vaatteita voi myös käyttää pidempään.

Lähde Suomen Luonto

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste