Perämeren laulumies

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 24.09.2013

Jukka Takalo tunnetaan Jokainen on vähän homo -hitistään. Hän tarkastelee yhteiskuntaa ilkikurisella huumorilla.

Jukka Takalo tuli tunnetuksi Aknestik-yhtyeen keulakuvana. Aknestik soitti tarttuvaa popmusiikkia ja esitti kappaleensa usein vahvalla oululaisella murteella.

Aknestik-yhtye lopetti toimintansa yli 10 vuotta sitten. Jukka Takalo jatkaa laulajana ja lauluntekijänä. Takalon Maakinen mysteeri trio on hänen neljäs soololevynsä. Takalo on musiikkiuransa lisäksi myös ahkera tapahtumien järjestäjä. Hänen ajatuksistaan ovat syntyneet esimerkiksi Ilmakitaransoiton MM-kilpailut ja Oulun musiikkivideofestivaalit, jotka ovat saaneet myös kansainvälistä mainetta.

Tämä on 11:s kokopitkä levysi, kun Aknestik luetaan mukaan. Mitä uutta siinä on?

– Ainakin lähestymistapa on uusi. Aloin vuosi sitten näppäillä vanhaa akustista kitaraa ja selata vanhoja laulukirjoja. Ne olivat niitä samoja lauluja, joilla harjoittelin teini-ikäisenä kitaransoittoa, Juice Leskistä ja sellaista. Uusista lauluista tulikin sitten sävyiltään kupletteja eli ilkikurisen humoristisia. Löysin myös vanhoja tekstejäni, joista levyllä kuullaan esimerkiksi Iirockista löysin aidon onnen.

Asut Pohjois-Pohjanmaalla, Haukiputaalla. Ouluun on matkaa parikymmentä kilometriä. Millaista elämää vietät?

– Tuskin perhe-elämämme poikkeaa juurikaan siitä, jos asuisimme Oulussa. Haukiputaan kirkonkylällä on onneksi vielä hyvin palveluita. Syrjemmällä ei ole.

Näkyykö taloudellinen ahdinko ihmisten elämässä?

– Nokiasta on irtisanottu tuhansia ihmisiä, mutta toivoa ei kuitenkaan ole menetetty. Näillä ihmisillä on talot ja perheet Oulun seudulla, joten tuskin sieltä mitään joukkopakoa muualle on luvassa. Irtisanotut ovat koulutettua ja kansainvälistä väkeä. Uskon, että tämä lama kääntyy vielä voitoksi.

Olet viime vuosina tehnyt kantaa- ottavia laulutekstejä. Huolestuttaako Suomen yhteiskunnallinen kehitys sinua?

– Ihmisten arvomaailma on selvästi muuttunut. Minun mielestäni mielipiteet ovat jyrkentyneet. Tähän on osasyyllisenä internet, jossa jokainen voi esittää rankkojakin mielipiteitä vaivattomasti. Minua ärsyttää kuitenkin enemmän se, että päättäjät tuntuvat puhuvat mieluummin asian vierestä kuin asiasta. Täällä keskustellaan esimerkiksi maahanmuutosta ja susista. Samaan aikaan amerikkalaiset osakkeenomistajat korjaavat suomalaisten yritysten voitot ja työttömyys kasvaa. Kaikki tämä vähennetään työläisen palkasta. Siitä päättäjien pitäisi puhua.

Olet kiertänyt Suomea yli 20 vuotta. Viime vuonna teit yli 50 keikkaa. Osaisitko ajatella elämää ilman kiertämistä?

– Kyllä minulla on fyysinen riippuvuus keikkailuun, saan melkein vieroitusoireita, jos pitkään aikaan ei ole keikkaa. Mieli on puhtaampi keikan jälkeen. Tykkään tästä hommasta paljon, eihän tämä edes työltä tunnu. Olen myös tottunut epävarmuuteen. Joskus rahaa ei ole niin paljon, mutta elämässä on paljon asioita, joihin ei aina tarvita mahdottomasti rahaa.

Mitä haluaisit vielä tehdä urallasi?

– Haaveeni on, että pystyisin tekemään tätä samaa. Toivon, että onnistun tekemään lauluja, joiden tarinat koskettavat tarpeeksi monia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)