Pelle, joka ilahduttaa sairaalassa

Lilli Sukula-Lindholm on vieraillut sairaaloissa pellenä jo 10 vuoden ajan.

Lilli Sukula-Lindholm on ammatiltaan näyttelijä. Hän on myös sairaalaklovni. Äskettäin Suomen Näyttelijäliitto nimesi hänet myös vuoden näyttelijäksi.

Ajatus sairaalaklovneista syntyi aikanaan Yhdysvaltojen New Yorkissa. Nykyisin Lilli toimii taiteellisena johtajana omassa sairaalaklovneja välittävässä yrityksessään ja vierailee edelleen säännöllisesti myös sairaaloissa.

Mitä sairaalaklovni tekee?

– Pelle vierailee sairaalassa, yrittää piristää potilaita, heidän omaisiaan ja henkilökuntaa. Me levitämme iloa ja hyvää mieltä. Vierailemme lasten ja nuorten yksiköissä yliopistollisissa sairaaloissa Helsingissä, Tampereella, Turussa, Oulussa ja Kuopiossa. Tämän lisäksi vierailukohteisiin kuuluvat Lahti ja Hämeenlinna.

Miten sairaalaklovniksi pääsee, ja kuinka monta teitä on?

– Yhdistyksemme Sairaalaklovnit kouluttaa ihmisiä, jotka haluavat mukaan toimintaan. Koulutus kestää puoli vuotta. Klovneja on mukana 40. Useimmilla heistä on näyttelijän koulutus, mutta mukana on lisäksi laulajia ja tanssijoita. Kaikille heille tämä työ on sivutoiminen, he tekevät päätyökseen muuta.

Mikä on parasta tässä työssä?

– Paras palkinto on tämä työ, vierailu osastolla. On niin ihanaa ilahduttaa ihmisiä. Tulen onnelliseksi, kun katson lapsia ja heidän vanhempiaan, jotka nauravat. Sillä tavalla sekä sairaat lapset että heidän omaisensa saavat lisää voimaa.

Miten ihmisen saa nauramaan?

– Eri pellet tekevät sen eri tavalla. Kuljemme yleensä huoneesta toiseen, mutta tapaamme potilaita myös käytävillä ja hisseissä. Soitamme, laulamme ja teemme pieniä taikatemppuja ja kerromme vitsejä. Pellet ovat hassuja ja kömpelöitä ja lapset nokkelia, joten he voivat vastata juttuihimme. Useimmat ihmiset tapaavat mielellään klovnin.

Työsi on varmasti joskus myös vaikeaa?

– Kyllä, se on vaikeaa joskus. On vaikea tilanne, kun on lomalla, ja joku lapsi saattaa odottaa vierailua. Olemme saattaneet tavata jo monta kertaa. Loman aikana vakavasti sairas lapsi saattaa kuolla. Joskus sairaan lapsen viimeinen toivomus on saada tavata pelle.

Mitä kieliä pelle puhuu?

– Monia kieliä. Helsingissä puhumme suomea, ruotsia, englantia ja jopa viroa ja venäjää. Olen oppinut muutaman sanan somaliaa, joten voin puhua somalialaisille lapsille.

Onko sairaalaklovnilla erityisiä vaatimuksia?

– Meidän täytyy varmistaa se, että olemme terveitä. Näyttelijän työtä joutuu tekemään vilustuneena ja flunssaisena, sairaalassa se ei kuitenkaan ole mahdollista. Pelle ei saa tartuttaa potilaita. Silloin lähetämme paikalle jonkun korvaavan pellen. Klovnin vierailu ei ole vielä koskaan peruuntunut.

Kuinka usein pelle vierailee sairaalassa?

– Se vaihtelee alueittain. Meillä on oma aikataulu, jonka mukaan toimimme. Henkilökunnalle ja potilaille tiedotetaan hyvissä ajoin.

Klovni saa palkkaa työstään. Kuka maksaa yritykselle?

– Rahoitus on vaikein asia. Sairaalat eivät maksa klovnille. Saamme tukea Raha-automaattiyhdistykseltä, ja osa rahoista tulee tukijoilta. Rahan hankkiminen on haastavin asia tässä työssä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Pelle, joka ilahduttaa sairaalassa”

  1. pia

    tää on todella hyvä ja todella huippu sairaala pelle homma jatka tekijä sairaala pelle samaan malliin.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste

Pelle, joka ilahduttaa sairaalassa

Lue Lilli Sukula-Lindholmin haastattelu Teema-sivulta. Tee sitten tämä tehtävä.

Selaimestasi puuttuu Flash-laajennus tai se on pois päältä.

Mitä mieltä olit jutusta?