Oumuamuasta ei ole valokuvia. Tähtitieteilijät arvioivat, että se näyttää tältä. Kuvan on piirtänyt taiteilija Martin Kommesser.

Oumuamuasta ei ole valokuvia. Tähtitieteilijät arvioivat, että se näyttää tältä. Kuvan on piirtänyt taiteilija Martin Kommesser.

Outo möhkäle kävi aurinkokunnassa

Sikarin muotoinen möhkäle avaruudessa ihmetyttää tähtitieteilijöitä.

Möhkäle on 400 metriä pitkä. Se kulki aurinkokunnan läpi vuoden ajan. Nyt se poistuu kohti ulkoavaruutta.

Möhkäle havaittiin ensin Havaijilla. Se sai nimen Oumuamua. Se on havaijin kieltä, ja se tarkoittaa tiedustelijaa.

Möhkäle on liikkunut niin kummallisesti, että fysiikan lait eivät pysty sitä selittämään. Jotkut epäilevät, että älykkäät olennot avaruudesta ovat lähettäneet sen ja ohjaavat sitä. Jopa arvostettu Harvardin yliopiston professori Avi Loeb sanoo, että Oumuamua on tutkimusalus, jonka älylliset olennot avaruudesta ovat lähettäneet tutkimaan Maata. Muut tutkijat eivät usko Loebia.

Lähde Tähdet ja avaruus

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste