”On hauskaa saada ihmiset nauramaan”

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 31.08.2016

Oululainen stand up -koomikko Matti Patronen voitti Naurun tasapaino -ohjelman viime syksynä. Sen jälkeen alan töitä on riittänyt.

43-vuotias Patronen jätti merivartijan työnsä vuodenvaihteessa. Hän on nyt täysi- päiväinen stand up -koomikko. Patrosella on jopa 200 esitystä vuodessa.

– En uskonut alkuun, että television valta on niin voimakas. Ihmiset tunnistavat ja tulevat juttelemaan. Välillä sattuu aika omituisia tilanteitakin. Suomalaiset ovat kuitenkin kohteliaita, ei siitä häiriötä ole, Patronen sanoo.

Patrosen perheeseen kuuluu vaimo, 12-vuotias tytär, 10-vuotias poika ja koira. Hän keskusteli alan vaihdosta perheensä kanssa tarkkaan.

Matkustaminen on työn rankka puoli. Esityksistä Patronen sen sijaan nauttii.

– Mietin elämänmuutosta pitkään. Se oli iso päätös, mutta samalla suuri haave minulle. Sitten tuli valinnan paikka. Minun oli pakko jättää joko stand up harrastukseksi tai tehdä sitä täysillä, Patronen kertoo.

Patronen esiintyy monenlaisissa paikoissa. Esityksiä järjestetään usein ravintoloissa. Stand up -koomikoiden yhteiskiertueiden esitykset ovat teattereissa. Kesällä esityksiä on toreilla, talviaikaan hiihtokeskuksissa. Myös yritykset tilaavat koomikkoja omiin juhliinsa. Pikkujoulukausi alkaa syksyllä. Patronen on esiintynyt jäähallin aitiossakin ennen ottelun alkua.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)