Oikeaa tietoa arabian kielellä

Esraa Ismaeel Saed haluaa auttaa maahanmuuttajia ymmärtämään suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria.

Esraa Ismaeel Saed on arabiankielisen radioaseman juontaja ja uutisankkuri. Espoo FM -kanava haluaa jakaa puolueetonta ja vastuullista tietoa arabiaksi.

Millainen radiokanava Espoo FM on?

– Espoo FM on ensimmäinen arabiankielinen radiokanava Suomessa. Kanavaa voi kuunnella internetissä. Kyseessä ei ole perinteinen radiokanava, koska meidän lähetyksemme videoidaan ja niitä voi myös katsoa Facebookissa ja Youtubessa. Lähetyksemme alkoivat tämän vuoden helmikuussa.

– Kanavaa pyörittää 17 vapaaehtoista. Heistä suurin osa on tullut Suomeen turvapaikanhakijoina. Kanavan perustaja ja omistaja on Marcus Ghazwan Viljakainen. Hän pakeni Irakista vuonna 1997 Saddam Husseinin hirmuhallintoa.

Kenelle radiokanava on tarkoitettu?

– Suurin kohdeyleisö on Suomen arabiankielinen väestö. Haluamme tarjota heille Suomen ajankohtaisia uutisia arabiaksi. Haluamme auttaa maahan- muuttajia ymmärtämään suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria. Kyse on myös kotouttamisesta. Maahanmuuttajat tuntevat olonsa kotoisammaksi, jos he voivat kuunnella ohjelmia ainakin aluksi omalla äidinkielellään. Meillä on kuulijoita myös Suomen rajojen ulkopuolella.

– Käytämme uutistemme lähteinä luotettavia suomalaisia valtamedioita, Yleisradiota, STT:tä, Helsingin Sanomia ja iltapäivälehtiä.

Millaisia ohjelmia kanavan ohjelmistossa on?

– Tärkein lähetys on uutiset. Uutisten lisäksi meillä on keskusteluohjelmia, urheilua, viihdettä, musiikkia, autoiluohjelma ja kulttuuria. Suunnitelmissa on myös tehdä ohjelmia suomeksi, englanniksi, kurdiksi ja thaikielellä.

– Lähetämme ohjelmaa joka päivä suorana viiden tai kuuden tunnin ajan. Viikonloppuisin ohjelmia tehdään kolme tuntia päivässä. Keskusteluohjelmamme käsittelee esimerkiksi Suomen lakia, jotta maahanmuuttajat voisivat ymmärtää yhteiskuntaa paremmin.

Miten päädyit Suomeen tekemään radio-ohjelmaa?

– Olen asunut Suomessa kolme vuotta. Opiskelin journalismia Irakissa Tikritin yliopistossa. Vuonna 2014 jouduin pakenemaan perheeni kanssa terroristijärjestö Isisiä. Saavuin Eurooppaan Turkin kautta. Sain jo alussa suomalaisen tukiperheen. Pääsin työharjoitteluun viestintätoimisto Milttonille. Tein aiemmin myös arabiankielistä radio-ohjelmaa Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden HattuRadiossa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste