Suomalainen muotoiluyritys Arabia on valmistanut muumimukeja vuodesta 1990 lähtien. Aluksi mukit tehtiin Arabian tehtaalla Helsingissä. Myöhemmin mukit ainoastaan koristeltiin Suomessa. Vuodesta 2016 lähtien mukit on tehty Thaimaassa. Maailmassa on myyty kymmeniä miljoonia muumimukeja.
Vuonna 1990 Arabian keramiikkatehtaan tuotepäällikkö Christel Vaenerberg sai ajatuksen, että muumeista voisi valmistaa kivan kahvimukin. Hän pyysi Tove Slotten suunnittelemaan mukin. Slotte oli rakastanut muumeja lapsesta asti. Slotte valitsi muumimukin pohjaksi muotoilija Kaj Franckin Teema-sarjan muodon.
Vihreä muki aloitti sarjan
Ensimmäinen muumimuki oli vihreä. Mukissa oli kuva Tove Janssonin sarjakuvasta Aloitamme uuden elämän vuodelta 1956. Kuvassa Muumipappa rentoutuu puussa kirjan ja juoman kanssa. Muki on nykyisin harvinainen ja arvokas.
Muumimukista tuli erittäin suosittu. Arabia on julkaissut sen jälkeen melkein sata erilaista muumimukia.
– Nykyään suunnittelen mukeja jopa pari vuotta etukäteen, Slotte sanoi vuonna 2019 Kodin Kuvalehden haastattelussa.
Arabia julkaisee joka vuosi pari uutta muumimukia. Joka vuosi tulee myös erityinen kesä- ja talvisesonkimuki. Ne ovat myynnissä vain rajoitetun ajan. Keräilijät jonottavat näitä mukeja kaupan edessä jopa yön yli.
Bukowskis-huutokaupan Johanna Lindfors sanoo Kotiliedessä, että muumimuki on nerokas tuote.
– Ne on selvästi tehty keräiltäväksi. Uusia mukeja tulee joka vuosi. Omaa sarjaa voi täydentää.
Lähteet Kodin Kuvalehti, Kotiliesi

Muumimukeja on valmistettu 30 vuotta.